Sök ikon

Efter lyssnarkrisen – P3 lägger ned nästan alla program

P3 är Sveriges Radios ungdomskanal. Foto: Jessica Gow /TT samt skärmdump från SR.

Ska göras om från grunden.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

En gång i tiden var P3 Sveriges Radios hetaste kanal bland de unga. I dag kämpar kanalen för att behålla sin relevans i en tid då mediekonsumtionen flyttas till digitala kanaler. 

Nu avslöjar DN att kanalens anställda under dagen fått ett mejl – där det framgår att stora förändringar är att vänta. 

"De flesta av de program som i dagsläget finns med i tablån för P3:s linjära sändningar kommer att försvinna", skriver DN

Tidigare i år kunde Mediepodden, där Breakits krönikör Emanuel Karlsten är en av poddskaparna, berätta att P3 tappat 40 procent av sina lyssnare på tre år. 

"Hur länge kan P3 finnas som en radiokanal? Finns det en gräns för när de behöver lägga ner – och hur lågt behöver lyssnandet vara för att den gränsen ska passeras?", skrev Emanuel Karlsten i en analys

Kanalen ska inte läggas ned, och inga anställda ska sägas upp.

Däremot ska ska P3 nu göras om totalt. P3 ska inte längre vara en kanal riktad mot unga. Den nya målgruppen beskrivs som musikintresserade och samhällsintresserade svenskar av alla åldrar. 

"Med pålästa och samhällsintresserade programledare och med exklusiva, aktuella och kunskapsfokuserade gäster, ska P3 erbjuda lärorikt och underhållande samhällsfokus som inte går att hitta i någon annan radiokanal", skriver Cajsa Lindberg biträdande programdirektör, på Sveriges Radios blogg

Istället för många olika program ska dagarnas sändningar bestå av ett antal större sjok.

Sveriges Radio hoppas att den nya strategin ska råda bot på krisen när det kommer till traditionell radiolyssning, samtidigt som den framgångsrika satsningen på poddar ska fånga upp lyssnarna digitalt.

P3 Dokumentär är till exempel Sveriges överlägset största podd, enligt branschens statistikverktyg Poddindex.

"Vi har poddar i den absoluta framkanten och som toppar listorna. Det vill vi fortsätta att utveckla. Samtidigt ser vi att P3 de senaste åren har förlorat lyssnare i den linjära kanalen. Det hade varit ansvarslöst om vi inte tog det på allvar, säger Cajsa Lindberg till DN. 

Ett program som blir kvar är "Morgonpasset i P3". 

Läs mer