H&M har pumpat in pengar i second hand-tjänsten Sellpy, som grundats av Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen, sedan start 2015.
Hittills har det handlat om runt 50 miljoner kronor. Nu meddelar klädjätten att man går in som majoritetsägare i bolaget, via investeringsarmen CO:LAB.
H&M köper nu befintliga aktier i bolaget för 92 miljoner kronor. Vilket betyder att ägarna cashar in rejält. Utöver det investerar H&M ytterligare 40 miljoner kronor för internationell expansion.
Enligt pressmeddelandet har H&M också förbundit sig att investera ytterligare 60 miljoner kronor inom ett par år. När samtliga investeringar är gjorda kommer H&M ha ett innehav på 74 procent.
“För oss betyder det här väldigt mycket. Det är självklart kul att få ett kvitto på att vi gör något som är bra och unikt, sedan är det klart att 40 plus 60 miljoner kronor också är väldigt mycket pengar som gör att vi kan göra mycket spännande saker", säger bolagets vd Michael Arnör och fortsätter:
“Vi ska lansera i Tyskland och investera mer i vår egen plattform. Vi ska också förbättra upplevelsen för köpare och säljare och bygga upp vår kapacitet att ta emot varor. Folk har fortsatt väldigt mycket saker som de skickar in till oss”.
Michael Arnör vill inte kommentera vilka som säljer, eller om han själv har sålt.
“Jag tänker inte kommentera transaktionen mer än det som kommunicerat, det får vara upp till respektive part att göra det”, säger han.
Klart är i varje fall att de som nu står kvar som ägare i bolaget är de tre grundarna, H&M samt anställda. Övriga investerare har köpts ut.
En före detta ägare som nu cashar in är startup-inkubatorn Sting som var en tidig investerare. Vilka andra som säljer är inte känt i nuläget.
Andra som investerat i bolaget i ett tidigt skede är bland annat Ryska Posten-grundarens bolag Jeansson Pilotti, Gymgrossisten-grundaren David Frykman samt investmentbolaget DIG Investment, som drivs av Martin Söderström och som är gift med H&M-arvingen Charlotte Söderström.
Sellpys tjänst låter privatpersoner beställa hem påsar som de sedan fyller med kläder och prylar de inte längre vill ha. Sellpy plockar sedan upp prylarna och lägger ut dem till försäljning mot en avgift.
Bolaget omsatte 117 miljoner kronor förra året och gjorde en förlust på 16 miljoner.
Vill du förstå den här affären, varför den görs och vad det betyder för brancshen? Läs Caroline Englunds premiumanalys nu.