I somras slog ett gäng mäklarhus på stora trumman och trumpetade ut att de lanserar en konkurrent till Hemnet. Den nya bostadsannonssajten Bomero grundades som en reaktion mot Hemnets monopolliknande grepp om marknaden. Nu skulle jätten utmanas med ny konkurrens.
Så långt var allt gott – men nu har Bomero stött på problem redan innan lanseringen. Sajten har gått i en namnfälla.
”Vårt tidigare arbetsnamn Bomero var förvisso ledigt som annonsportal men också nyttjat av ett nybildat bolag inom fastighetsutvecklingsbranschen”, skriver bolaget på sin hemsida.
De har därför skakat fram ett nytt namn – som inte är helt olikt det tidigare. Utmanaren har bytt till Boneo som uppges betyda bo-nytt på forngrekiska.
"Så förutom att vi fått ett slagkraftigare namn i Boneo, så undviker vi också eventuella förväxlingar".
När exakt sajten rullas ut framgår inte.
Det där med varumärken och namn kan vara en riktig djungel – och ibland krockar det. Det fick den norrländska hamburgerkedjan Bastard Burgers nyligen erfara när de skulle slå upp portarna i Malmö. Gänget bakom burgarna sprang in i en annan restaurang med namnet ”Bastards” och fick tänka om i Malmö.
Vi har tidigare tagit ett snack med namnbyrån Skriptor Zigila, som döpte Klarna, om hur man ska tänka när man väljer namn till sitt bolag.