Den svenska spelstudion Poppermost Productions försökte utmana sportspelsvärlden med ett skid- och snowboardspel som skulle vara gratis att spela. Pengarna skulle de tjäna på att sälja prylar inuti spelet.
Poppermost tog in cirka 16 miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga aktörer som GP Bullhound, Mr Green-grundaren Mikael Pawlo, ängelinvesteraren Mathias Ackermand och Google-veteranen Magnus Sandberg.
I början av 2019, sju år efter att bolaget grundades 2012, lanserades spelet till slut i en fullständig version för datorer.
Men nu har spelstudion tvingats lägga ner.
“Vi märkte tidigt 2018 att vi började få slut på både pengar och idéer för att få spelarna att spendera i spelet. Jag skiftade mitt fokus till att försöka sälja bolaget. Vi förde en diskussion om att köpas upp av en aktör, men i slutändan misslyckades vi med det. Jag sålde varje skrivbord och dator jag kunde för att betala våra skulder och hålla spelservrarna igång”, säger Poppermost grundare och vd Alexander Bergendahl.
Rent formellt finns Poppermost kvar på pappret, och spelet säljer fortfarande en del exemplar. Men ingen jobbar kvar på bolaget.
Alexander Bergendahl gick själv vidare till VR-studion Hatrabbit som operativ chef redan förra året. Där blev han kvar i ungefär ett år innan spelstudion nyligen förvärvades av svenska King.
“Vi ville växa bolaget och jag anslöt för att jobba med det organisatoriska och operativa", säger Alexander Bergendahl.
Utöver arbetet med Hatrabbit så har Alexander Bergendahl också startat Lootlocker. Där har han, tillsammans med en utvecklare från Poppermost, köpt ut backend-teknik från sitt gamla skidspelsbolag för att försöka utveckla och sälja den som en ny tjänst.
Enligt Alexander Bergendahl har investerarna fortfarande kvar sina ägarandelar i Poppermost.
Missa inte vår artikel med Alexander Bergendahl om hur det är att bygga någonting i sju år som sen aldrig blir någon succé här (premium).