På en liten tvärgata till flådiga Bibliotektsgatan på Norrmalm i Stockholm ligger en av Sandqvists butiker. Butiken, som inte breder ut sig på särskilt många kvadratmeter känns oansenlig, men samtidigt otroligt genomtänkt.
På väggarnas ljusa träfanér hänger ryggsäckar i mörkblått och senapsgult kanvastyg med små läderdetaljer, en stor grön växt står placerad på en bänk och i ett hörn av väggen sitter ett kollage där gammeldags vykort med målade maskrosor trängs med Närkes landskapsflagga och glada ansikten på kort från en fotoautomat.
Fördomen om att bolagets tre grundare säkert bor på Södermalm visar sig stämma. Varumärket är "sprunget ur Söders höjder", bekräftar grundaren Sebastian Westin.
Sandqvist är likt Daniel Wellington, Ideal of Sweden och Hermine Hold ännu ett exempel på ett svenskt snabbväxande så kallat livsstilsvarumärke som säljer en nischad produkt. Men till skillnad från ovan nämnda bolag har Sandqvist inte byggt sin framgång med hjälp av influencers och intensiv Facebook-reklam.
”Vår sociala medier-strategi har egentligen alltid varit att växa organiskt och genuint, kanske att vi i ett tidigare stadie skulle varit mer aggressiva i att expandera och hitta fler följare till våra kanaler, men vi tog möjligtvis det lite mer chill än andra företag i branschen - vilket jag upplever gett oss en lojal och trovärdig följarskara”, säger Sebastian Westin.
Han har svårt att exakt sätta fingret på bolagets framgång, men det han hela tiden återkommer till är hållbarhet. Något som de flesta retailbolag den senaste tiden pratar allt mer om men som Sebastian Westin hävdar att Sandqvist har pratat om hela tiden.
"Hållbarhet har alltid varit ett fokusområde för oss. Redan från första början fanns tanken och kärleken kring produkter med lång livslängd och återanvändning av material med".
"Vi har alltid jobbat med slitstarka material, i starten gjorde vi väskor som var enklare att tillverka, i minimalistisk design utan krångel och som skulle vara lätta att kunna laga, om det skulle behövas. Nu använder vi enbart ekologisk bomull, återvunnen polyester och nylon".
Fabrikerna som finns i Vietnam och Indien kontrolleras av oberoende organisationer som ska se till att arbetsmiljöregler och rättigheter för de anställda upprätthålls.
Att väskorna är tidlösa, bygger på bra kvalitet och lagas om de går sönder är också en del i arbetet.
Sandqvist har idag över 40 anställda och säljer sina väskor i hela världen men för tio år sedan var de bara tre killar från vad Sebastian Westin kallar en byhåla utanför Örebro.
Sebastian Westin hade då sedan några år tillbaka flyttat till Stockholm tillsammans barndomskompisen Daniel Sandqvist. Vännerna drev ett livsstilsmagasin som fanns som gratistidning i Stockholm, Göteborg och Malmö, när de började intressera sig för Daniels storebror Anton Sandqvists hobbyprojekt.
”Han hade ett bra jobb på Toshiba men på fritiden designade han väskor. Vi engagerade oss och drev varumärket som ett hobbyprojekt i början. Vi registrerade bolaget 2009 och började jobba heltid med det 2011. Då hade jag inte en tanke på att vi skulle kunna omsätta 100 miljoner om 10 år.”
Den första väskan sydde Anton Sandqvist upp själv av en gammal använd presenningsväv.
De tre grundarna och barndomsvännerna har sedan jobbat nära varandra under hela bolagsbygget, men 2016 hoppade Anton Sandqvist av det operativa arbetet.
”Han gillade att göra det mesta själv och tyckte om när det var ett lite mindre bolag, medan jag och Daniel snarare velat jobba i ett större företag. Anton jobbar inte längre operativt men sitter kvar i styrelsen. Annars föreläser han lite, säljer tyger och syr bland annat motorcykelsadlar.”
Sandqvist har inte tagit in något riskkapital och har inte heller tänkt göra det. Planen är också att fortsätta gå med vinst.
”Att planera för förlust känns respektlöst mot pengar”, säger Sebastian Westin och berättar att han och hans medgrundare hela tiden valt att hålla på slantarna.
”Jag minns när vi åkte på en mässa i Köpenhamn i början att vi tog bilen och åt på Ikea i Linköping för att spara pengar. Vi ville lägga allt på väskorna.”
Idag kommer ungefär hälften av Sandqvists omsättning från försäljning via återförsäljare. Bolaget har idag 8 egna butiker och ungefär 25 procent av inkomsterna kommer från e-handel.
”Vi har faktiskt inte märkt av någon butiksdöd, kanske för att våra produkter är så nischade, samtidigt har vår e-handel som vi lanserade tidigt har hela tiden växt.”
Nu satsar bolaget ännu mer på e-handel och har nyligen lanserat en ny webbshop. Nästa steg är enligt Sebastian Westin att ta marknadsandelar i USA.
”Där kommer vi absolut ha en flaggskeppsbutik i framtiden”, säger han.
Sandqvist omsatte 102 miljoner kronor 2018 och gjorde en vinst på drygt 11 miljoner kronor. Det kan jämföras med en omsättning på 81 miljoner kronor och en vinst på 6 miljoner året innan.