Peder Albert träffade syskonen Linn och Marcus Waering när han pluggade på Handelshögskolan i Stockholm. Efter examen började han att arbeta som konsult på Boston Consulting Group men höll kontakt med studiekompisarna som då drev ett bolag inom kommunikation.
“De hade ett behov av att hitta redovisningstjänster men tyckte att branschen var väldigt gammalmodig. Det fanns inget roligt alternativ och priserna var otroligt höga. Så de kom på idén att skapa en digital redovisningsbyrå. Vår app förenklar inlämningen av material för våra kunder och att vi är molnbaserade möjliggör att låta personal utanför Sverige hjälpa till med enklare delar av arbetet. Tillsammans gör det att vi kan hålla nere priserna för våra kunder,” säger Peder Albert, medgrundare och vd på Bokoredo.
För nästan exakt tre år sedan lanserade han tjänsten tillsammans med Linn och Marcus Waering. Hela organisationen har byggts med hjälp från Indien där Bokoredo har 50 anställda.
“Jag hade en del erfarenhet från att arbeta mot Indien, så vi satte oss på ett flyg och lärde indier hur svensk bokföring fungerar. Nu bistår de oss med allt enklare arbete, som avstämningar och att stansa in kvitton. Vår personal i Sverige sköter all kunddialog", säger Peder Albert.
I Sverige har Bokoredo tio anställda, både i Stockholm och på det nyöppnade kontoret i Göteborg. Förra året omsatte bolaget nära 4 miljoner kronor och 2015 räknar Peder Albert med det dubbla.
“Vi har vuxit lönsamt med hundra procent per år och har runt 250 kunder. Inflödet är otroligt starkt, vi klarar inte att ta emot alla som vill till oss", säger han.
För att kunna accelerera tillväxten valde trion att i somras ta in externt kapital i bolaget för första gången. Klas Johansson, Johan Blomquist och Jens Browaldh investerar totalt fyra miljoner kronor.
Samtliga investerar privat men deras gemensamma arbetsplats är riskkapitalbolaget Altor.
“Målet är att fortsätta växa med 200-300 procent per år och det långsiktiga målet är att expandera till Europa inom två år. Vi och några få aktörer driver en utveckling mot webbaserad bokföring och marknaden är så stor att vi inte konkurrerar med varandra”, säger Peder Albert.
Bokoredo är dock långt ifrån ensamt på spelplanen. En rad etablerade revisionsbyråer har börjat bygga egna redovisningsappar, och startupföretag som Mr Shoebox och Dooer har konkurrerande lösningar på gång, som är tänkta att automatisera allt mer av kundernas redovisning.