Isabella Löwengrip har ett uttalat mål: att bli världens mest framgångsrika affärskvinna.
Det, i kombination med ett liv i lyx på sociala medier, har fått många att höja på ögonbrynen. Samtidigt har det ifrågasatts hur det egentligen går för hennes bolag.
En genomgång som Breakit gjorde i somras visade att det rullar på: Totalt omsatte Isabella Löwengrip-bolagen tillsammans 118,5 miljoner kronor förra året. Och bolagen har tillsammans nästan 29 miljoner kronor i eget kapital.
En majoritet av hennes bolag gjorde dessutom vinst.
Nu har Expressen pratat med ett 40-tal personer som samarbetat med Isabella Löwengrip vid olika tillfällen. Främst rör det sig om företag som hon marknadsfört via sina sociala medier. Intäkter som hamnar i bolaget Löwengrip Invest.
Granskningen visar bland annat att det finns ett missnöje med hur Isabella Löwengrip redovisar sina följarsiffror, samt att samarbetena i flera fall inte har gett önskat resultat. En annan kritik är att hennes engagemang i de bolag hon marknadsfört på bland annat sin blogg och på Instagram inte har känts genuint.
Löwengrip har till exempel haft samarbete med e-handlaren Lyko som betalat för att vissa hudvårdsprodukter ska förknippas med Isabella Löwengrip. Trots det har det vid senare tillfällen blivit tydligt för följarna att Isabella Löwengrip har helt andra hudvårdsprodukter i sitt badrumsskåp.
Kalle Eliasson, marknadschef på Lyko, säger till Expressen att samarbetet har gått hyfsat. Men att bolaget till viss del haft högre förhoppningar.
En annan aktör Isabella Löwengrip har samarbetat med det senaste halvåret är Mat.se som ägs av Axfood. Bolagets presschef Claes Salomonsson medger att de inte vet hur många läsare Isabella Löwengrip har.
“Det går inte att kontrollera, vilket vi önskar att det gick. Hela fenomenet är så nytt”, säger han till Expressen.
Han menar att det handlar om en förtroendefråga och att bolagen får lita på profilerna de samarbetar med.
Axfood konstaterar samtidigt att de inte är helt nöjda med Isabella Löwengrips utspel i maj om att hon vill få fler att flyga privatplan.
Experten: Osäkra siffror
Isabella Löwengrip uppger i sitt säljmaterial att hon har Skandinaviens största blogg med 1,5 miljoner läsare i veckan. Hon har även tidigare sagt sig nå ut till 400.000 småbarnsföräldrar, vilket då fick aktien i ett av bolagen hon investerat i att rusa.
Men hon har aldrig släppt några officiella siffror och uppgifterna är svåra att bekräfta.
Emma Blom, grundare av Social Industries och expert på sociala medier, är en av de som ifrågasätter siffrorna:
“En vecka är någon synlig, nästa vecka kommer någon annan. De där listorna uppdateras varje vecka med vem som är störst. Kenza Zouiten fick precis barn, så hon är garanterat stor och har fått helt ny läsekrets av mammor”, säger hon till Expressen och fortsätter:
“Och Kenza har 1,8 miljoner följare på Instagram, alltså fyra gånger fler än vad Isabella Löwengrip har”.
Nyligen berättade Breakit om framgångssagan Mapiful, som jobbat mycket med influencers för att bygga community kring sina kartaffischer. Bolagets har samarbetat med Isabella Löwengrip vid flera tillfällen, men vd:n Edvin Brobeck uppger för Expressen att det är slut med samarbeten nu, eftersom att det inte bar upp kostnaderna.
Han menar att det finns ett problem med branschen som helhet och beskriver det som en "köpa grisen i säcken"-industri där man som köpare aldrig vet vad man får.
Över 120.000 kronor – för ett inlägg
Isabella Löwengrip tar mellan 120 000 och 150 000 kronor för ett inlägg på Instagram, enligt Expressens uppgifter. Det innebär att hon bara under en kort period i somras kan ha dragit in runt två miljoner kronor på plattformen.
Isabella Löwengrip har valt att inte kommentera Expressens granskning.