Santiago Bautista är det skyddsombud i Uppsala som nyligen larmade om brister hos Foodora. Han uppgav att personalutrymmen används som "belöning" åt utvalda anställda och efterfrågade även personalduschar och garage.
Det var långt ifrån den första gången han larmade. Under de senaste åren har Santiago Bautistao gång på gång rapporterat Foodora till Arbetsmiljöverket.
När han började som matbud för tre år sedan fanns inget skyddsombud alls, så han tog sig an uppgiften.
”När jag började läsa reglerna såg jag att de bröt mot det mesta. Ärendet om dubbdäcken var det första", berättar Santiago Bautista.
Han syftar på när Foodora vägrade att betala för vinterdäcken till cyklarna. Den gången gav ledningen med sig efter att Arbetsmiljöverket slagit fast att mat-appen bröt mot arbetsmiljölagen och hotade med ett föreläggande.
Santiago Bautista har fortsatt att larma.
Ibland har han fått gehör, andra gånger avslag. Ibland har myndigheten meddelat att ärendet inte ligger under deras tillsyn, eller att de inte kan göra något eftersom anställda skrivit under avtal.
"De ville bara bli av med mig”
Nu är Santiago Bautisto varken kvar som skyddsombud eller matbud. Han flyttade nämligen nyligen till Göteborg för plugga och tänkte fortsätta jobba på Foodora där.
Men så blev det inte.
”De sa först att de kunde överföra mig. Men när det var dags att börja plugga så sa de att jag måste sluta min tjänst och söka om allt från början. Det känns respektlöst, de ville bara bli av med mig”, säger Santiago Bautista.
Enligt anmälningarna till Försäkringskassan, som även registreras i Arbetsmiljöverkets system, har 138 arbetsskador på Foodora hittills rapporterats in i år.
Santiago Bautista är övertygad om att ett stort antal olyckor hade kunnat undvikas om cyklarna var i bättre skick.
"På vintern sker det massor av olyckor och jag tror att de flesta av cyklarna inte är servade för det. Jag har sett cyklar som inte har bromsar eller där växlarna är trasiga och allt möjligt".
Enligt Foodoras kontrakt ansvarar de anställda själva för att underhålla cyklarna, något som brister, enligt Santiago Bautista. Skyddsombuden har drivit frågan om att Foodora ska ta ansvar men Arbetsmiljöverket kan inte göra något eftersom buden skrivit på avtalen.
"De som söker jobb på Foodora är ofta desperata då de inte får något annat. Det kan kosta 1000-2000 kronor att serva cykeln och det motsvarar 3-4 dagars jobb. Folk ska betala räkningar och vill tjäna pengar".
"Det är monopol"
Santiago Bautista berättar att livet som cykelbud är tufft.
”Man kan tjäna bra pengar om man är snabb och får många leveranser, men det är stressigt. Du måste skynda hela tiden och då bryter man mot trafikreglerna för att det ska gå fortare”.
Tyska Delivery Hero, som äger Foodora, har även slukat Onlinepizza och Hungrig.se.
”Det är monopol. Det borde finnas lagstiftning eller regler för det här då de köper upp alla andra företag".
Santiago Bautista är kritisk till att Arbetsmiljöverket inte agerar hårdare och han efterlyser bättre regleringar och tillsyn av branschen.
"Det är bara pengar som gäller. Allt som innebär kostnader är frågor de förlänger tills de verkligen måste göra något".