Sök ikon

Enkla Kassen vill göra det enklare att äta hållbart – har skeppat 100 000 portioner

Foto: Press

Matkasse-uppstickaren saknar inte konkurrenter. Men grundaren tror sig både kunna skapa positiv förändring och bygga en lönsam startup.
Nu har de nått en ny milstolpe.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Breakit har tidigare skrivit om Johannes Källgren och Patrik Olsson som lanserade sin tjänst med färdiga matkassar för två år sedan. Tanken var att sätta impact framför vinst och att hjälpa människor att öva in klimatsmarta matvanor. Samtidigt ville de visa att det går att bygga lönsamma impact-bolag

Sedan starten har Enkla Kassen nu levererat närmare 100.000 portioner till cirka 2.000 hushåll.

Enligt Patrik Olsson har de hittat sin publik bland annat genom att rikta sig mot medvetna konsumenter men som ändå tycker att hållbara matvanor är krångliga. Han hänvisar till en undersökning som de gjorde tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet. Enligt den var över 50 procent av kunderna köttätare – trots att Enkla Kassen är vegansk.

“Vi har utformat produkten för att den ska vara vanebyggande. Tänk om vi kan hjälpa en kund att utveckla mer klimatsmarta matvanor för resten av livet. Det kan bli uppemot 100 ton utsläppsminskning under en livstid! Utöver det kan kunderna påverka sin omvärld genom att laga den klimatsmarta maten tillsammans med familj och vänner. Det finns alltså en stor impact-potential i varje låda som skeppas”, säger Patrik Olsson, medgrundare och vd på Enkla Kassen.

Nu meddelar bolaget att de ökade sin omsättning från cirka 250.000 kronor till närmare 2,5 miljoner kronor under det andra räkenskapsåret – som slutade i juni i år. Samtidigt visar bolaget ett litet plusresultat.

Idag finns flera stora aktörer som erbjuder hemleveranser av mat, både de stora traditionella butikskedjorna och renodlade prenumerationstjänster. Nyligen lanserade också den tyska Hello Fresh sin tjänst i Sverige. Men grundarna ser trots konkurrensen en möjlighet till fortsatt lönsam tillväxt.

“Vår produkt följer fyra stora trender som vi använder för att driva hållbar transformation i matsystemet. Medvetenheten kring hållbarhet ökar. Allt fler söker enkla lösningar för att få ihop livspusslet. Mathandeln flyttar över till nätet. Allt fler vill äta mer vego. Därmed tror vi att vår produkt har goda förutsättningar att mångdubbla leveranserna och bli ett värdefullt verktyg i omställningen”, säger Johannes Källgren, medgrundare och operativ chef på Enkla Kassen.

Nu siktar bolaget på att ta nästa steg. Målet är att omsätta 10 miljoner under det kommande året och att leverera 1 miljon portioner inom 2 år. För att nå dit planerar de nu att söka extern finansiering och utöka teamet.

Läs mer