Sök ikon

Mapiful säljer kartaffischer för 31 miljoner: "Hur skalbart som helst"

Edvin Brobeck, vd Mapiful. Foto: Press.

Mapiful har jobbat hårt på att bygga en community kring sin produkt. Något som har gett resultat. Förra året gick bolaget starkt på stora marknader som USA och Frankrike.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Mapiful låter kunderna beställa affischer som föreställer kartor över deras favoritplatser i världen. Kartorna skapas automatiskt med hjälp av Open Street Maps gigantiska utbud av kartdata.

Breakit har tidigare berättat om hur idén bollades fram mellan ett gäng entreprenörer i Göteborg.

“Vi hade träffats för att vi alla gillade att gå på hackatons. Vi kände att vi ville göra något tillsammans, utan att behöva vänta på att någon annan skulle arrangera en tävling”, säger Edvin Brobeck, medgrundare och vd i bolaget. 

“Idén kom inte som en blixt från klar himmel, utan vi stötte och blötte mängd idéer”.

De fyra medgrundarna var förutom Edvin Brobeck, som då drev webbyrån Raket, Nils-Erik Jansson, som samtidigt drev sin egna juristbyrå Jansson & Norin samt Anders Josefsson och Johan Thorsson, delägare i redovisningsbyrån Wint.

“Vi visste att vi ville bygga något som hade stor potential men som gick att göra med de begränsade förutsättningar vi hade i och med att alla hade andra engagemang”, säger Edvin Brobeck.

Konceptet visade sig bli en succé. De första fyra månaderna 2015 sålde de affischer för en miljon kronor. 

Förra året omsatte bolaget 31 miljoner, en tillväxt på 250 procent jämfört med året innan. Samtidigt gjorde Mapiful en vinst på 3 miljoner, som till stor del delades ut till aktieägarna. 

Edvin Brobeck är idag den enda av grundarna som är operativ i bolaget.

Han menar att förra årets starka tillväxt delvis beror på att försäljningen tagit fart på stora marknader, som Frankrike, USA och Tyskland.

“Vi har redan från start försökt hitta internationella marknader med stor potential, och sedan anpassat vår produkt efter dem. I sin renaste form är produkten hur skalbar som helst. Alla i hela världen har platser som betyder mycket för dem. För oss handlar det om att nå ut med budskapet att vi finns”, säger Edvin Brobeck. 

Det har man gjort genom annonser på Instagram och Facebook. Mapiful har också jobbat hårt på att bygga upp en community kring produkten. Bolaget har runt 250.000 följare på Instagram. 

“Nyckeln till att lyckas är att vara ett livsstilskonto snarare än ett produktkonto. Vi varvar produkter med innehåll som passar vår målgrupp”.

Nästan hälften av den årliga försäljningen för bolaget brukar ske i det fjärde kvartalet.

“Q4 är en högtid för oss eftersom vår produkt är en perfekt present. Resterande delen av året jobbar vi på att bygga en så stark plattform som möjligt, vi bygger målgrupp och community, som vi sedan kan plocka tillbaka som kunder till sajten. När folk letar presenter ska vi vara top of mind”, säger Edvin Brobeck.

Målet i närtid är också att bredda utbudet på Mapiful, och börja sälja andra produkter.

“Vi kommer framöver även att erbjuda en annan typ av personliga posters. Det är den stora nyheten för oss nu. Vi vill bli ett nav för personlig konst”.

Mer om det senaste på Göteborgs techscen får du höra på vårt tillväxtevent Scaleup day den 10 oktober. Vi samlar några av Göteborgs hetaste entreprenörer som berättar hur du skalar upp ditt bolag. Spana in det här!

Läs mer