Bynk lanserades för två år sedan och erbjuder lån utan säkerhet. Investerarna har hoppat på tåget och i början av året fick Bynk in 500 miljoner kronor i riskkapital från bland annat mediejätten Schibsted och investmentbolaget LMK.
Planen är att på allvar utmana storbankerna och en aggressiv reklamoffensiv är en del i den strategin.
“Det finns fyra stora banker i Sverige som alla känner till. Ska vi bli en spelare att räkna med måste vi synas. Det kommer kosta pengar och ta tid men vi är långsiktiga”, sa Bynks vd Emil Hansson nyligen till Breakit.
Nu har dock Konsumentverket fått nog och riktar kritik mot Bynks marknadsföring, rapporterar Dagens Nyheter.
Myndigheten menar att reklamfilmerna varit otillbörliga med ett budskap om att större delen av svenskarna använder tjänsten. Det gäller formuleringen ”Hela Sverige Bynkar." Startupen får inte marknadsföra sig på det viset om de inte kan visa att påståendet stämmer.
”Vi har tagit del av kritiken och plockat ner reklamfilmerna det rör sig om”, säger Emil Hansson till DN.
Han vill inte uppge hur många användare Bynk har men säger att Konsumentverket kommer att få mer info om de vill ha det.
Konsumentverket menar även att marknadsföringen strider mot de krav på måttfullhet som konsumentkreditlagen ställer. Det här kan på sikt resultera i böter och att reklamen förbjuds.