Sök ikon

H&M om nya strategin: "Det stärker vårt varumärke"

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Klädjätten om satsningen på externa varumärken.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Tidigare under måndagen rapporterade Breakit om H&M:s nya giv. En jobbannons avslöjar att externa varumärken kommer att ta en större plats inom H&M-kedjan.

Nyheten bekräftas nu från bolagets pressavdelning. 

"Det stämmer att vi kommer att erbjuda utvalda externa varumärken och produkter på H&M", skriver bolaget i ett mejl till Breakit. 

Målet är att de externa produkterna ska stärka H&M:s varumärke, komplettera kundupplevelsen och få nya kunder att upptäcka kedjan.

"Det här är en test för online och i utvalda butiker på vissa marknader", skriver H&M. 

Bolaget tonar dock ned betydelsen av strategin, även om sortimentet i dag till största del består av de egna kläderna.  

"Att erbjuda externa varumärken är inget nytt för H&M, redan idag har vi externa märken på våra kosmetikavdelningar i Sverige, Norge och Island." 

Läs mer