Sök ikon

Konkursen i Hannah & Amandas bolag – 25 miljoner upp i rök och Bonnier lämnar

Amanda Schulman och Hannah Widell. Till höger nya vd:n för Perfect Day, Karolina Roslund. Foto: Press.

Hannah Widell och Amanda Schulmans skönhetssatsning försattes under tisdagen i konkurs.
Nu kan Breakit berätta att storägaren Bonnier Ventures i det tysta lämnat duons bolag Perfect Day Media.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Podd- och entreprenörsprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulmans problem med frisörsalonger och Beauty Bars har varit en följetong, framför allt under det senaste året. Verksamheten har tydligt beskrivits som en felsatsning inom Perfect Day Media-koncernen där ägarna till slut tvingades “dra ur pluggen” för att skydda övriga delar i verksamheten från att dras med i fallet. 

Nu visar den senaste årsredovisningen i ASHW Concept Store Fashion – det nu konkursade bolaget som tidigare gick under namnet Daisy Grace – att satsningen har kostat investerare och ägare cirka 25,5 miljoner kronor. 

Bland investerarna återfinns bland annat familjen Bonniers riskkapitalbolag Bonnier Ventures, som tidigare investerat 11 miljoner kronor i bolaget. 

Nu meddelar koncernens vd Karolina Roslund att Bonnier Ventures köpts ut från koncernen. Köpare är grundarna Hannah Widell och Amanda Schulman. 

"Det innebär att Hannah och Amanda nu har stärkt sitt ägande i koncernen till en betydande majoritet. Vår relation till Bonnier Ventures är fortsatt god", säger Karolina Roslund till Breakit.

Hur mycket Bonnier Ventures har förlorat på investeringen är däremot oklart.

“Det kan jag inte gå in på.”

Miljonskulder

Exakt hur stora skulder bolagen som satts i konkurs har i dagsläget är oklart. Konkursförvaltaren Gustav Kling har inte hunnit sätta sig in i detaljerna, men han har fått uppgifter om att det ska finnas skulder till leverantörer på omkring 4 miljoner kronor.

Karolina Roslund har tidigare varit tydlig med att de tvingades sätta bolagen i konkurs för att "skydda de delar i vår koncern som inte går dåligt". När vi ställer närmare frågor om varför ägarna väljer att försätta bolaget i Perfect Day-koncernen i konkurs snarare än att likvidera det,  (en konkurs innebär att alla skulder inte kommer behövas betalas) vill Karolina Roslund inte kommentera.

“Det är detaljer som jag inte vet om jag kan gå in på i nuläget. Men det är klart att någonstans har vi, jag och styrelsen gemensamt, fattat ett beslut om att det inte går att driva verksamheten vidare längre.”

En närmare undersökning av Perfect Day Medias årsredovisning visar däremot att bolaget de facto saknade tillgångarna som krävdes för att betala skulderna. Av anläggningstillgångarna vid årsskiftet på dryga 32 miljoner är hela 25 miljoner knutna till de nu konkursade skönhetssalongerna.

Endast 2,2 miljoner kronor fanns samtidigt i kassan vid årsskiftet. 

Idag finns ingen verksamhet kvar i de bolag som försatts i konkurs. Skönhetssalongerna är nedlagda och varumärket Daisy Grace ska leva vidare som ett eget bolag i koncernen.

Ny struktur i Perfect Day Media

För Karolina Roslund har arbetet under våren legat i att strukturera upp och stabilisera verksamheten i Perfect Day Media.

“Jag påbörjade en översyn av hela strukturen när jag kom in. Det har behövts städas och framförallt renodlats. Det har varit fokusområdet nu under våren”, säger hon och fortsätter:

“Jag är den första att hålla med om att satsningen på den här verksamheten har varit fel. Nu ska vi få en tydlig struktur och verksamhet. Den här omstruktureringen gör vi för att satsa på våra friska delar i verksamheten.”

Varumärket Daisy Grace ska även struktureras om för att profilera sig mot hållbarhet.

Sedan väntar satsningar på bolagets primära verksamhet.

“Det är väldigt viktigt att städa och skapa struktur. Men jag kom ju hit för att bygga, så klart”, säger Karolina Roslund och fortsätter.

“När det gäller Perfect Day Media så har vi lanserat och siktar på att lansera flera nyskapande projekt med olika profiler. Vi ska bibehålla den starka position vi har inom kärnverksamheten, som är karaktärsdrivet innehåll. Vi ska bygga de här talangerna och kreativa individerna, deras affärer och innehåll.”

Perfect Day Media kontrollerar 100 procent av verksamheten där skönhetssatsningarna legat. 39,5 procent genom moderbolaget och resterande aktier genom holdingbolaget Hannah och Amanda Fashion.

Omsättningen föll i fjol med nästan 40 procent till 41 miljoner kronor (64,6 miljoner kronor 2017). I fjol slutade förlusten på minus 2,2 miljoner kronor.

Läs mer