Vid sidan av giganter som Spotify, Klarna och Izettle finns en rad svenska techbolag som har möjlighet att växa upp till att bli nästa stora succé. Ett av dem är Quinyx, grundat av entreprenören Erik Fjellborg.
Han startade sitt bolag efter att ha fått idén när han jobbade på McDonalds. Nu använder alla de stora kedjorna – Max, Burger King och Eriks gamla arbetsgivare McDonalds – hans mjukvara för det som kallas "workforce management".
Nu inleder Quinyx sin största offensiv sedan starten och etablerar sig i USA. Det första kontoret slås upp i Boston, där knappt tio personer utgör arbetsstyrkan.
"Vi vill växa så snabbt som möjligt, och det finns en unik möjlighet de kommande åren då vi vet att många företag i USA kommer att köpa den här typen av tjänster", säger Erik Fjellborg.
Bolagets tillväxt har legat på över 40 procent de senaste åren. 2018 landade omsättningen på 148 miljoner kronor, med ett minusresultat på drygt 20 miljoner kronor.
Trots framgångarna har bolaget varit något av en doldis i det svenska näringslivet. Det kanske hänger samman med att produkten, en mjukvarulösning som hjälper företag att planera och optimera arbetspass, i sig inte är något som skapar rubriker.
Men investerare som Alfvén & Didrikson, Zobito och Battery Ventures har fullkomligen öst in pengar i bolaget. De finansiella detaljerna har hittills varit okända, men Breakits beräkningar visar att Quinyx redan i våras värderades till en bit över 1,2 miljarder kronor.
Erik Fjellborg vill inte kommentera värderingen eller ägandet i bolaget, men säger att målet är att fördubbla intäkterna de kommande åren.
Då krävs att bolaget når framgång – även utanför Norden.
"Vi måste lyckas i de stora ekonomierna för att kunna bygga ett stort bolag. Det brinner jag för", säger Erik Fjellborg.
Quinyx, som hittills har tagit in mer än 400 miljoner kronor i riskkapital, kommer även fortsatt att prioritera tillväxt framför lönsamhet. Det långsiktiga målet är att bli det ledande SaaS-bolaget (software as a service) inom den egna nischen.
USA-lanseringen blir ett första elddop som visar hur Quinyx står sig i konkurrensen på den globala arenan, där motståndarna är större och starkare.
Klarna är ett exempel som visar att succéer här på hemmaplan ibland får stånga sig blodiga för att få ett fäste på andra sidan Atlanten.
"Det är tuffare än i Europa, och vi har stor respekt för konkurrenterna", säger Erik Fjellborg och fortsätter:
"Men vi har en väldigt bra produkt. USA är världens största marknad för det vi gör, och världens viktigaste när det gäller mjukvara, och för oss är det väldigt viktigt att finnas där."
Mätt med startupmått skulle Quinyx kunna kritiseras för att ha varit alldeles för försiktigt mot bakgrund av att deras interna nyckeltal visar på en välfungerande affär. För Erik Fjellborg handlar framtiden sannolikt om att hitta balansen mellan gas och broms. Hur snabbt kan man skala upp?
"Det har jag funderat mycket på. Om du expanderar för snabbt, speciellt geografiskt, kan du riskera att stressa produkten. Vi måste ha nöjda kunder, och nöjd personal".
Erik Fjellborg är inte typen som slänger ur sig grandiosa visioner. På många sätt är han en antites till startupvärldens yviga ledare.
Han är lugn. Rationell. Och ödmjuk.
På den direkta frågan om hans bolag kommer att nå "unicorn"-status, alltså en värdering på 1 miljard dollar, svarar Erik Fjellborg utan att röra en min.
"Det tror jag. Detta kan bli riktigt stort om vi fortsätter den här resan och lyckas med att etablera oss i USA."
Är det något som du drivs av?
"Värderingen i sig är inte den primära drivkraften. Men når man dit som ett svenskt bolag har man såklart nått långt, och det är något att vara stolt över."
Jobbar du med molnbaserade prenumerationstjänster – så kallade SaaS-bolag? Då tycker vi att du ska spana in Breakits nya event SaaS Summit. Läs mer här!