Coop trumpetade nyligen ut planerna på en större digital satsning där matjätten stuvar om i organisationen. I samband med det kommer kedjan att öka satsningarna på entreprenörskap och innovation genom en ny plattform.
Tanken är att ett team ska samarbeta med partners och entreprenörer för att driva innovation. Genom satsningen ska entreprenörer få chans att ta in kapital, få stöd samt testa sina ideér i samarbete med Coop.
Det är Norrsken, som grundats av Niklas Adalberth, som blir den första partnern i det nya projektet.
Samarbetet innefattar bland annat ett entreprenörsprogram där personer inom Norrskens nätverk ska få testa sina ideér i Coops verksamhet. Det kan exempelvis innebära att entreprenörer får ta del av matkedjans data för att skapa tjänster utifrån den, eller prova innovationer i butik.
”Tillsammans ska Coop och Norrsken bland annat skapa ett skräddarsytt pilotprogram för entreprenörer inom food tech och detaljhandel, med hållbarhet som ledstjärna”, står det i ett pressmeddelande.
Funda Sezgi är chef för Norrsken House.
”Mat är otroligt spännande just nu och ett område där konsumenterna själva kan ta tydlig ställning i vardagen genom att göra hållbara val. Från Norrskens sida ser vi hur det kokar inom hela food tech-segmentet, med spännande startups inom allt från produktion via distribution till återvinning”, säger Funda Sezgi.