Sök ikon

Candy World bygger ett norrländskt godisimperium – "Folk vill unna sig"

Foto Istockphotos.

"Hälsotrenden finns där hela tiden men på något sätt säljer vi ändå mer och mer”.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Är den fysiska godisbutiken snart ett minne blott i takt med att e-handeln växer och hälsotrenderna avlöser varandra?

Knappast.

I alla fall inte om vi blickar mot den norrländska godisjätten Candy World som siktar på att omsätta 100 miljoner kronor i år, något Norrbottens Affärer var först att rapportera om. 

Bakom bolaget står Kent Långström, Stefan Sundvall och Kent Olsson som säljer runt 150 ton godis per år.

Gotteparadiset grundades med en tydlig vision i Haparanda för 12 år sedan – att öppna världens största godisbutik.

”Vi hittade en butik på 3000 kvadratmeter. Sedan stod vi där utan pengar”, berättar Stefan Sundvall.

Där blev de kvar, och under åren har ytterligare en butik öppnats i Sundsvall. Efter att tidigare även drivit lekland har affärsverksamheten renodlats enbart mot godis och trion planerar nu att slå upp fler godisbutiker. 

”Det bästa geografiskt sett är att starta nära de butiker vi har idag, men det är inte spikat”, säger Stefan Sundvall.

Han har inget rakt svar på varför de allt mer hälsomedvetna svenskarna fortsätter att mumsa så mycket godis

”Jag ställer mig samma fråga. Det finns flera andra godisbutiker som också expanderar. Hälsotrenden finns där hela tiden men på något sätt säljer vi ändå mer och mer”.

Vissa teorier har han dock.

”Folk vill unna sig på fredag och lördag och köper en påse godis. Man vet att det är onyttigt men gör det ändå och sedan är man mer hälsosam på veckorna”.

Vad tror du om att sälja godis på nätet?

”Jag tror den marknaden kommer att öka till en viss nivå och sedan sätta sig. Godis är en nöjesprodukt och det vill man konsumera, som med livsmedel kommer det alltid finnas fysiska butiker”.

Under förra året omsatte Candy world 57 miljoner kronor med ett resultat på runt 1 miljon kronor. 

”Vi vill ha ett solitt och friskt företag som växer med stabilitet, inte hänga på gärsgårn”. 

Läs mer