Pingisbord, flipperspel, färgglada väggar och saccosäckar. Techbolag är kända för att jobba med kontorsmiljön men var kontoret ligger och hur det kan förändras utifrån bolagets tillväxt är också viktigt.
Genom det nystartade bolaget Spacemaker vill Nadia Lalami utveckla innovativa kontorsmiljöer med fokus på några av Sveriges hetaste tech-bolag. Bland kunderna finns redan Izettle och Epicenter.
”Techbolag är ofta i stort behov av att hitta rätt personer. Därför är det viktigt att skapa en attraktiv arbetsplats som matchar företagets kultur och som lockar till sig talangerna”, säger Nadia Lalami till Breakit.
När Nadia Lalami arbetade på Spotify var hon bland annat ansvarig för att utforma och inreda bolagets första huvudkontor i Jarlahuset i centrala Stockholm. Det kontoret var bland annat fyllt av färgglada soffor och kuddar, spel och enorma lampor. Hon ansvarade sedan för att hitta och utforma bolagets kontor globalt.
Men Spacemakers affärsidé handlar inte bara om inredning. Tanken är att de även ska hjälpa bolagen att hitta den hitta den perfekta lokalen och att ta hand om hyresförhandlingarna. Något som inte alltid är helt enkelt i Stockholm.
”Hyresmarknaden är inte riktigt anpassad efter techbolag som ofta växer snabbt”, säger hon och förklarar att det är viktigt att bolagen inte fastnar i ett långa hyreskontrakt som inte går att ta sig ur kan samtidigt som de växer och behöver byta lokaler.