I takt med en ökad medvetenhet kring klimatet har inte bara modeföretagens kunder utan även återförsäljare och lagstiftare börjat kräva mer transparens kring material och miljöpåverkan.
"Just nu ser vi snabba förändringar när det gäller konsumentmönstret i modebranschen. Fler och fler känner, om inte köpskam, att de vill ha mycket mer information innan de genomför ett köp och det är en utmaning för många retailers”, säger Sara Wimmercranz på Backing Minds till Breakit.
Trustrace grundades 2016 och har skapat en digital lösning som ger mode- och textilföretagen nya möjligheter att följa sina produkter hela vägen från fiber till plagg – allt på samma plattform. Plattformen är blockkedjebaserad och använder machine learning för att automatisera datainsamling och verifieringsarbete.
"Det kommer att vara omöjligt att leverera spårbarhet och transparens på ett resurseffektivt sätt utan smart teknologi. Trustrace leder teknikutvecklingen på detta globalt” säger Susanne Najafi från Backing Minds i ett pressmeddelande.
Spårbarheten gör det möjligt för varumärken att exempelvis kolla upp hur mycket vatten som använts i produktionen, växthusgasutsläpp, förekomsten av mikroplaster eller kemikalier, sociala aspekter som barnarbete och hundratals andra faktorer som kan hjälpa den som ska handla att ta rätt beslut kring sin konsumtion.
”Vi tycker att allt typ av teknik som hjälper företag med sitt existensberättigande är intressant”, säger Sara Wimmercranz till Breakit.
Trustrace som är registrerat och har huvudkontor i Sverige har indiska grundare men de valde att starta bolaget i Sverige eftersom medvetenheten kring hållbarhet är stor här.
Backing Minds investerar 10,5 miljoner och är bolagets första externa ägare. Hur stor del av bolaget de får för de pengarna vill de inte gå ut med men grundarna äger enligt Sara Wimmercranz fortfarande en majoritet i bolaget.
“Vi kunde inte tänka oss bättre investerare än Backing Minds. Sara och Susanne besitter en djup kunskap och ett brett nätverk, inte minst inom retail. Dessutom är de entreprenörer själva och inte rädda för att kavla upp armarna. De vill även precis som oss driva tillväxt samtidigt som de har ambitionen att lösa de riktigt stora frågorna", säger Shameek Ghosh, vd för Trustrace i ett pressmeddelande.
I dag har Trustrace ett 20-tal kunder, några exempel på varumärken är Houdini, Filippa K, Icebug och Fjällräven. Via befintliga varumärken har man nu 1.500 registrerade fabriker från hela världen på plattformen. Trustrace omsatte cirka 2 miljoner kronor 2018 och gjorde en förlust på 13.000 kronor men har växt kraftigt under 2019 enligt Sara Wimmercranz.
Den globala marknaden för mode är värd cirka 2.500 miljarder dollar årligen och är efter olja och kol den mest förorenande industrin. Totalt står den exempelvis för 8 procent av världens utsläpp av växthusgaser, vilket är mer än flyg och sjöfart tillsammans.