Ocast har byggt en tjänst som ska underlätta arbetet för medier och influencers. Det handlar om ett verktyg som låter dem lista sina annonserbjudanden mot potentiella annonsörer och ta emot beställningar från dem.
Ocast grundades under 2015 av Eric Gisaeus, som även står bakom annonssäljbolaget Leeads. Det alla kanske inte vet är att Eric Gisaeus även är storägare i och medgrundare av Breakit.
Nu fyller Ocast, som har mediejättar som Bonnier och Schibsted på kundlistan, på kassan för att elda på expansionen.
Det är det österrikiska riskkapitalbolaget Round2 som satsar 3,5 miljoner kronor i startupen.
“De här pengarna går direkt in i techteamet. Vi har otroligt mycket på gång med själva produkten”, säger Eric Gisaeus.
Mike Radoor, vd på Ocast, beskriver framtidsvisionerna för tjänsten som ett "Google för medieköpare". Målsättningen är att underlätta annonsköpen och förtydliga vilka alternativ som finns.
“Med Ocast ska du kunna gå in och söka på till exempel målgruppen kvinnor i 40-årsåldern i Finland, med trädgård och odling som ämne, och sen få upp de publicister och influencers som finns och vilka erbjudanden de har”, säger han.
Under förra året omsatte Ocast 7,4 miljoner kronor med ett resultat på minus 1,5 miljoner kronor. Bolaget har tidigare tagit in 2 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Wellstreet.
Företaget sajnade nyligen den finska mediejätten Alma Media som ny kund.