Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Morris stämde H&M på 10 miljoner – förlikas med modejätten

Bilden är ett montage. Foto: Press

Morris Stockholm krävde 10 miljoner. Nu bolaget nått en uppgörelse med H&M, kan Breakit berätta.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Det svenska klädmärket Morris Stockholm valde i fjol att stämma jätten H&M. Detta eftersom man hävdade att H&M, i en specialkollektion kallad Morris & Co, gjorde varumärkesintrång. 

"Varumärket är identiskt med Morris varumärke", skrev bolaget i sin stämningsansökan. 

Morris Stockholm krävde H&M på 10 miljoner kronor för det påstådda plagiatet. Men nu har stämningsansökan dragits tillbaka, kan Breakit berätta. 

"Parterna har ingått en förlikning", skriver parternas advokater i ett meddelande till domstolen. 

Målet avslutas därmed utan rättegång. Om, och isåfall hur mycket, H&M får öppna plånboken för att lösa tvisten framgår inte av handlingarna. Förlikningar av detta slag är ofta villkorade med att innehållet ska förbli hemligt.

Däremot ska parterna stå för sina egna kostnader i samband med rättsprocessen, som pågått sedan november 2018.

Vänder till förlust

Morris Stockholm grundades av Jan och Eva Alsén för 14 år sedan. Paret har byggt upp ett litet klädimperium med plagg inspirerade från brittiskt mode.

Under det brutna räkenskapsåret 2017/2018 omsatte Morris Stockholm 160 miljoner kronor och gjorde en vinst på 17 miljoner kronor. Och förra sommaren sålde grundarna en majoritet av bolaget till Holta invest

Det senaste bokslutet, som blott omfattar åtta månader, visar dock på grus i maskineriet. Bolaget gör nämligen förlust – för första gången på över tio år.

"Under året drabbades bolaget av en större kundkonkurs vilket påverkade bolaget negativt", skriver Morris Stockholm i den färska årsredovisningen. 

Läs mer