I våras slog taxi-appen Bolt på stora trumman och rullade ut sin tjänst på Stockholms gator. Med aggressiva kampanjer mot kunder och generösare ersättning till förarna skulle den baltiska utmanaren bjuda upp Uber till kamp.
Bolt, tidigare Taxify, grundades under 2013 av estniska bröderna Markus och Martin Villig. Bolt kan låta kaxigt – men de har en välfylld kassa och backas av tunga aktörer som Daimler och Didi Chuxing. Taxi-appen har tagit in 1,8 miljarder kronor i riskkapital och värderades till hisnande 14 miljarder kronor i somras.
Nu har det gått fem månader sedan Bolt rullade ut i Stockholm. Vi slog en signal till Sverigechefen Nils Wijkmark för att kolla läget.
”Vi följer marknaden noggrant och tar andelar av det totala antalet körningar som görs. Det är en kombination av att vi växer globalt men även väldefinierade kampanjer för att nå fler kunder”, säger Nils Wijkmark.
Bolt uppger att de hittills, sedan starten i april, genomfört över 350.000 körningar fördelade över 130.000 kunder i Stockholm.
Hur siffrorna står sig gentemot Uber, som är störst, är svårt att säga men Stockholm Taxi hade exempelvis 1,7 miljoner körningar under 2018.
Bolt har samma baspriser som Uber men har sedan start satsat på generösa kampanjer och högre ersättning till sina chaufförer. Samtidigt blöder Uber, tio år efter starten, fortfarande pengar och har ännu inte nått lönsamhet.
Hur länge kan ni ha den här modellen?
”Så länge vi anser att det behövs för att ta marknadsandelar. Vi siktar högt och min vision är att vi ska bli marknadsledande. Med den tillväxt vi har nu anser jag att vi är på god väg”, säger Nils Wijkmark.
Han understryker att det är en stor fördel att vara den som jagar på en redan krattad marknad.
”Vi har inte behövt lägga stora pengar på utbilda och marknadsföra oss. Det finns redan en medvetenhet hos kunderna om att de kan resa med en app och förståelse för konceptet hos förarna. Det har kostat andra mycket att utbilda, och där sparar vi mycket pengar”.
Nu har Bolt pekat ut ytterligare ett antal svenska städer som de utvärderar för lansering.
Etableringen av ännu en utmanare på marknaden verkar inte oroa Stockholms största taxibolag nämnvärt.
“Nej, vi kan inte se någon påverkan av detta”, säger Thomas Bäckström som är försäljnings- och marknadschef i Taxi Stockholmkoncernen.
Thomas Bäckström säger att han ser positivt på konkurrensen och en avreglerad marknad. Han menar att det leder till effektivisering och bättre kunderbjudanden.
“Men viktigt är att alla aktörer är med och konkurrerar med samma regler”, tillägger Thomas Bäckström.