För drygt ett år sedan avslöjade Postnord att man skulle ta fram en digital brevlåda. Det tolkades som att en konkurrent till Kivra var på gång att födas. Och den som läser Postnords eget pressmeddelande om saken ser likheterna.
"Som ett komplement till kärnaffären och för att verkligen underlätta vardagen för mottagarna skapar vi nu en digital miljö där man kan hantera sina digitala brev men också all kommunikation som har med e-handel att göra", hette det.
I maj släpptes den digitala brevlådan i form av en app kallad "Post", som ett pilottest. Den fanns att ladda ned i både App Store och Google Play.
Nu har dock Postnord tagit beslut om att skrota satsningen, kan Breakit berätta.
"Tjänsten, som blev aktiv i maj 2019, kommer att stängas ned tisdagen 3 september", står det i ett meddelande som skickats ut till användare av den digitala brevlådan.
Charlotte Svensson, tillförordnad digitalchef på Postnord, bekräftar nu för Breakit att satsningen avbryts.
"Efter pilotstadiet har vi utvärderat och kommit fram till att vi istället ska lägga våra resurser på att hantera den stora tillväxten inom paket, och göra det bättre och mer konsumentvänligt", säger hon till Breakit.
Det innebär att Postnords app för paketspårning ska utvecklas, istället för att resurser ska läggas på en fristående app.
Kivras dåvarande vd Stefan Krook ställde sig redan våren 2018 frågande till Postnords satsning, eftersom Kivra redan mutat in marknaden i Sverige.
"Det blir som att starta en utmanare till Facebook även om det är Postnord som satsar", sade Stefan Krook då till Breakit.
Charlotte Svensson uppger i dag att tanken aldrig var att utmana Kivra.
"Vi ville samla alla digitala meddelanden kring e-handeln, och ett av våra tester var att öppna en digital brevlåda. Men vi såg mer av ett samarbete med de andra digitala brevlådorna framför oss", säger hon.