Sök ikon

Yubico rusar mot 1 miljard i omsättning men vill inte gå med vinst

Stina Ehrensvärd, grundare och vd för Yubico

Stina Ehrensvärds bolag Yubico siktar på att omsätta mellan 700 miljoner och 1 miljard kronor i år. Men de vill inte gå med vinst. ”Jag har lovat investerarna det”, säger hon.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Stina Ehrensvärd och hennes make Jakob Ehrensvärd startade Yubico för 12 år sedan med visionen att göra internet mer säkert. För att komma närmare de stora techbolagen flyttade paret efter några år till Silicon Valley. Huvudkontoret blev däremot kvar i Stockholm. 

”Vi skaffade ett litet kontor mellan Google och Facebook och tänkte att det var strategiskt bra”, säger hon. 

Yubico har nu 230 anställda och över 3.000 kunder och tjänster som är kompatibla med deras säkerhetslösningar. Bland dem finns världens största techbolag  – Google, Twitter och Facebook är några exempel.

Yubicos huvudprodukt är en säkerhetsnyckel som används för att logga in på exempelvis sajter och appar.

I dag släppte de en ny produkt som de kallar Yubikey 5Ci, också det en säkerhetsnyckel, men som kan användas på fler enheter. Det nya är att den är kompatibel med Apples produkter och därmed kan bli tillgänglig för fler. Den har också två uttag vilket gör att den kan användas både i en telefon och i end dator. 

Men vägen till ett samarbete med Apple har inte varit helt enkel. 

”Vi känner vördnad för Apple men det är inte den lättaste partnern”, säger Stina Ehrensvärd och skrattar. 

Under 2018 ökade Yubicos omsättningen i koncernen från 246,5 miljoner kronor till cirka 460 miljoner kronor. Under 2019 är förhoppningarna att omsättningen ska växa ytterligare, prognosen ligger i spannet mellan 700 miljoner och 1 miljard kronor.

Yubico har också en hel del pengar att röra sig med för att driva på utvecklingen av sina produkter själv. Totalt har bolaget tagit in cirka 260 miljoner kronor i riskkapital sedan bolaget grundades 2007, de pengarna har bolaget inte slösat bort.

Men i år ska det bli mer slösande – eller rättare sagt bolaget ska växa snabbare och lägga mer pengar på produktutveckling.

”Vi har varit lönsamma i 6 år. Nu har vi lovat investerarna att inte vara lönsamma i år. Vi anställde 23 nya personer bara förra månaden och vi kommer att fortsätta lansera nya produkter hela hösten”, säger Stina Ehrensvärd till Breakit. 

Läs mer