Det kan vara svårt att hitta inspiration till middagen – och ibland är man helt enkelt sugen på något helt nytt. Det är dock lätt att gå vilse i matdjungeln, speciellt när man sitter och klickar hem sin mat på nätet.
Det vill svenska Nortfork ändra på och har därför skapat en tjänst för mat på nätet där du med ett klick väljer recept och direkt får alla tillbehör i varukorgen.
Plattformen riktar sig till livsmedelskedjor som kopplar på tekniken genom en licens för att erbjuder tjänsten till sina kunder.
Nu får bolaget ett riktigt genombrott när man landat ett avtal med den amerikanska livsmedelsjätten Walmart och sajten Buzzfeeds recept-app Tasty. Northforks lösning kopplas på och blir tillgänglig för runt 90 miljoner Tasty-användare som kan omvandla receptet till varukorgar från Walmart-butiker över hela USA.
”Det viktigaste är att en av världens största handlare valt oss. Det ger även en trygghet gentemot andra aktörer, att vi kan visa att vi har ett system som faktiskt fungerar. Det är ett viktigt steg för vår utveckling", säger Erik Wallin, medgrundare av Northfork.
Bakom Northfork står bolaget Gastrofy som grundats av Erik Wallin tillsammans med Robin Rendahl, och Rickard Ranniger. Sedan tidigare har man samarbeten med Ica i Sverige och Coop i både Sverige och Danmark.
Under 2017 omsatte Gastrofy 4,3 miljoner kronor med ett minusresultat på 2,5 miljoner kronor. Nu förväntar sig bolaget ett rejält uppsving.
”Vi ökar omsättningen i och med att vi går in på en större marknad. Det är en märkbar förändring och det kommer absolut att synas utåt. Vår omsättning kommer öka rejält 2018-2019", säger Erik Wallin.
Han berättar att dialogen med de amerikanska storbolagen pågått i över två år.
”Jag började ta kontakt med Buzzfeed, hundratals kontakter, skickade blommor till dem och även 24-packöl till en person på Walmart. För ett år sedan stod stjärnorna i linje. Vi var en av de aktörer de kikade på och vi kunde visa att vår teknik redan fungerar och används av handlare”, säger Erik Wallin.
Genom Northfork kan användaren bland annat anpassa antalet portioner, optimera sina val för att minska svinn och prioritera ekologiska produkter. I takt med att kunden genomför fler köp utvecklas och lär sig algoritmer för att kunna göra mer personifierade rekommendationer utifrån tidigare preferenser och köp.
”Om vi ser att du köper en viss pastasort så kan vi förpreppa din varukorg med sådana produkter. Vår teknik ska skapa en shoppingupplevelse där du kan handla på autopilot”, säger Erik Wallin.
Gastrofy har genomfört några mindre rundor där den mest tongivande ägaren är Chalmers Ventures. I dagsläget äger de tre medgrundarna en majoritet av bolaget.
Nu är målet att fortsätta expansionen.
”Framförallt mot engelskspråkig marknader där vi vill stärka vår position i USA, men Storbritannien är också en jätteviktig marknad för oss”, säger Erik Wallin.