Sök ikon

Bolagen bakom stjärnorna blöder – branschen går med förlust

Nätverken som tjänar pengar på Influencers har det svettigt.
Många av dem dras med stora förluster och bara ett av dem går med vinst, visar Breakits kartläggning.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Marknaden för influencer-marknadsföring har exploderat de senaste åren – ändå blöder bolagen bakom stjärnorna på Instagram och de andra sociala plattformarna.

Breakits kartläggning visar att de fem största svenska influencernätverken förra året tillsammans omsatte 360 miljoner kronor och gjorde en förlust på drygt 52 miljoner kronor.

United influencers, som bland annat har Anine Bing, Sofi Fahrman och Carolina Gynning i sitt stall, ökade till exempel sin förlust med 130 procent samtidigt som omsättningen minskade.

Bolaget omsatte 2018 22,6 miljoner kronor och gjorde en förlust på 6,5 miljoner kronor 2018 vilket kan jämföras med en omsättning på 26 miljoner och en förlust på 2,8 miljoner kronor året innan. 

United influencers jobbade tidigare med bloggstjärnan Isabella Löwengrip men under 2018 lämnade hon nätverket vilket påverkade den totala försäljningen negativt. Bolaget nämner inte det avbrutna samarbetet med Isabella Löwengrip direkt i förvaltningsberättelsen men skriver:

"Dyra och olönsamma exklusiva avtal har avvecklats och flera olönsamma satsningar som drog igång under tidigare management har avvecklats", skriver bolaget där.

Influencer marketing-byrån Tourn, som bland annat har avtal med Kenza Zouiten Subosic och Bianca Ingrosso, redovisar en förlust på 12,6 miljoner kronor för 2018, vilket kan jämföras med en förlust på 0,6 miljoner kronor året innan. Omsättningen har däremot ökat från 48 miljoner kronor 2017 till 53,4 miljoner kronor 2018

I Tourn International ingår Tourn Agency, Youtube-plattformen Nagato, samt dotterbolaget Hubso, vars affärsidé är att bygga kommersiella varumärken kring influencers.

Målet för 2019 är att skapa ett lönsamt bolag, skriver bolagets vd Robin Stenman i bokslutet.

United Screens, som har avtal med youtubers som Therese Lindgren, Johan “Matgeek” Hedberg, Ida Warg och Thomas Sekelius slukades under förra året tyska mediejätten RLT. Affären gick loss på 120 miljoner kronor vilket gjorde att de båda grundarna Malte Andreasson och Stina Bergfors kunde casha in rejält.

Nätverkets förlust landade på 21,5 miljoner kronor vilket kan jämföras med en förlust på 13,4 miljoner året innan. Omsättningen ökade från 104 miljoner kronor 2017 till 122 miljoner kronor 2018. 

“Under 2018 har United Screens genomfört flera väsentliga investeringar för att expandera bolaget, samt inom IT och tech för att befästa sin roll som marknadsledare inom online video och influencer marketing. Bland annat har United Screens etablerat sig i Köpenhamn”, skriver bolaget i ett pressmeddelande

”Tillväxt är det absolut viktigaste för oss. Vi ser att branschen växer och att vi kan vinna mer marknadsandelar, därför investerar vi i organisationen och tech”. sa vd:n Natalie Tideström Heidmark till Breakit för några månader sedan. 

Splay Networks, som bland annat har youtubesuccéerna I Just Want To Be Cool och JLC i sitt stall, slogs under sommaren 2018 ihop med Nice One ihop och bildade Splay One.  

Omsättningen för det nya bolaget landade under förra året på över 250 miljoner kronor och Sverige som största marknad omsatte 144 miljoner kronor och gjorde en förlust på 11,6 miljoner kronor. 

”2018 har varit betydelsefullt i vår gemensamma historia och det året vi etablerade en position som ett nordiskt mediabolag. Vi ser stora möjligheter att kunna erbjuda strategiska lösningar för kunder över hela Norden,” säger vd:n Victor Ljungberg i en kommentar.

Splay One har idag 115 anställda i Norden och är en del av NENT Studios, Nordic Entertainment Groups (NENT Group) studioverksamhet som omfattar 32 bolag på 17 länder.

Cure media, som bland annat jobbar med Therese Lindgren och Viktor Frisk, är det enda bolaget, av de Breakit tittat på som går med vinst. Men vinsten som landar på 1 miljon kronor är betydligt mindre än året innan då den landade på 1,8 miljoner kronor. Omsättningen ökade från 16 miljoner till 18,4 miljoner kronor. 

Läs mer