Snabba bud, inte sällan till cykel, som levererar restaurangmat till våra dörrar har blivit en välkänd syn i många svenska städer.
Tack vare en rad nya spelare är det idag enklare än någonsin att snabbt mätta magen genom att klicka in i någon av de mat-appar som trängs på marknaden.
Och konkurrensen är tuff – inte minst då den tyska matjätten Delivery Hero kopplat ett järngrepp om marknaden. Bolaget, som grundades av svensken Niklas Östberg, äger sedan tidigare såväl Foodora som Onlinepizza och la i våras vantarna på konkurrenten Hungrig.
I dag sticker Foodora, med sin välkända rosa logga, ut som en av de större spelarna på den svenska marknaden. De utmanas bland annat av det tungt backade finska bolaget Wolt samt techjätten Ubers satsning Uber Eats.
Men hur går det egentligen? Breakit har tittat närmare på de färska siffrorna.
Foodora (Sverige)
Mat-appen ägs helt av Delivery Hero som redovisar hur det gått för den svenska verksamheten under bolaget Foodora AB.
Under förra året omsatte Foodora 77 miljoner kronor och backade 37 miljoner kronor. Det är att jämföra med omsättningen på 58 miljoner kronor och ett minusresultat på 38 miljoner kronor för 2017.
Den enskilt största utgiften utgörs av personalkostnaderna. I redovisningen konstaterar bolaget att 2018 varit ett utmanande men framgångsrikt år där fler restauranger och städer anslutits.
Mat-appen beskriver sin position i etablerade städer som stark, framförallt i Stockholm, men menar att det finns ytterligare möjligheter för tillväxt framöver.
”Vi har i samband med expansionen investerat kraftigt i personal och känner oss bättre rustade för en fortsatt positiv utveckling”, skriver Foodora.
Under året uppgick medelantalet anställda till 149 personer, vilket är en ökning med runt 40 personer jämfört med 2017.
I redovisningen kan vi även se att ägaren, alltså Delivery Hero, skjutit till över 37 miljoner kronor i så kallat villkorat aktieägartillskott. Något som även skedde under 2017 då tillskottet uppgick till 38 miljoner kronor.
Injektionerna i den svenska verksamheten har fortsatt även i år. I slutet av juni hade ytterligare 26 miljoner kronor skjutits till .
Delivery Hero Sweden (Tidigare Onlinepizza )
2012 köptes Onlinepizza.se upp av tyska Delivery Hero som även äger Foodora och Hungrig. I samband med det behöll man varumärket Onlinepizza men bytte namn på bolaget till Delivery Hero Sweden.
Under 2018 omsatte den svenska verksamheten 171 miljoner kronor, från tidigare 146 miljoner kronor. Resultatet är fortsatt starkt, 67 miljoner kronor, men lägre än de 105 miljonerna som redovisades 2017.
I rapporten för 2018 framgår det att större investeringar skett i ny plattform, egen utkörning samt breddat utbud. Bolaget uppger sig vara nöjda med resultatet och uttrycker hopp inför framtiden – men lägger samtidigt in en brasklapp.
"Branschen är fortsatt i ett tidigt stadie och vi ser fortsatt stor potential för framtida tillväxt, dock med något ökade kostnader och mindre marginaler".
Hungrig
Hungrig.se grundades av Samir Bachkami, Marcus Gullin och Henrik Jönsson. Under 2014 lanserade bolaget en app liknande Uber Eats och Foodora, som låter dig beställa mat online från restauranger och levererar den till din dörr.
När bolag slukades av Delivery Heroi våras hade de runt 60 anställda och visade en omsättning på 38 miljoner kronor med ett minusresultat på 300.000 för 2017.
Wolt
Den finska matbudstjänsten Wolt satsar även i Sverige. Enligt årsredovisningen omsatte den svenska verksamheten 15 miljoner kronor under förra året med ett resultat på 588.000 kronor efter finansiella poster. Det är en minskning jämfört med omsättningen på 17 miljoner kronor under 2017, då resultatet landade på 338.000 kronor.
Det bör dock inte gå någon nöd på dotterbolaget vars ägare nyligen fyllde på kassan med 130 miljoner dollar, cirka 1,2 miljarder kronor, från tunga aktörer som Atomico och EQT.
I samband med kapitalrundan uttalade sig Carl Zetterqvist, Sverigechef för Wolt om planerna.
"Finansieringen möjliggör en offensiv expansion till ytterligare svenska städer och att vi kan anställa fler medarbetare samt fortsätta att stärka vårt restaurangerbjudande. Den digitala marknaden inom matleverans växer snabbt vilket skapar goda tillväxtmöjligheter", sa Carl Zetterqvist.
Hotmat.se
Hotmat grundades för två år sedan av Mirza Ekici och Behzad Rostami i Karlskoga. Bolagets modell går ut på att restauranger ansluter sig till appen och själva levererar maten när kunden gjort en beställning. Modellen skiljer sig alltså mot exempelvis Foodora och Uber Eats, som levererar mat med hjälp av egna anställda.
Under 2018 landade omsättningen på 3 miljoner kronor med ett knappt plusresultat. I våras uppgav Hotmat att de var verksamma i 35 städer med 250 restauranger.
Uber Eats
Uber, som står bakom Uber Eats, redovisar inte siffror för den svenska verksamheten. Enligt den senaste rapporten omsatte den globala verksamheten 595 miljoner dollar under det andra kvartalet i år.
Breakits reporter Erik Wisterberg har tidigare granska tFoodora och Uber Eats – genom att extraknäcka som matbud. Det kan ni läsa om här.