Den norrländska hamburgerkedjan Bastard Burgers har växt till en riktig framgångssaga. För tre år sedan öppnades den första restaurangen i ett hål i väggen i Luleå – inspirerad av New Yorks streetfood. Nu räknar gänget bakom burgarna med att omsätta 200 miljoner kronor i år och expansionen har gått i raketfart.
”Jag tror inte att någon hade köpt det om vi sagt att vi skulle ha det här tempot inom två år", har medgrundaren och vd:n Simon Wanler tidigare sagt till Breakit.
En viktig del i strategin har varit att erövra städerna Göteborg och Malmö. Men i Skåne, där 12 restauranger nu ska lanseras, körde det ihop sig rejält.
Simon Wanler berättar att Bastards Burgers bokstavligt talat sprang in i problemet i somras.
”Vi gick förbi en restaurang i Malmö som är lite mer fine dining och väldigt populär som jag förstått det. De heter Bastards”, berättar Simon Wanler.
Krocken mellan ”Bastard Burgers” och ”Bastard” gick inte att ignorera.
”Vi trodde inte att det skulle vara möjligt eftersom vi fått igenom vår varumärkesregistrering. Först var det en chock med sedan började vi diskutera med dem”, berättar Simon Wanler.
Samtliga ägare var överens om att de ville undvika en ihopblandning av varumärkena. Luleå-gänget fruktade att Bastard Burgers kunde komma att ses som en biprodukt eller i värsta fall ett fult försök att snylta på ett redan etablerat varumärke.
Bastard Burgers har därför bestämt sig för att byta namn i Skåne. Kedjan har inte helt landat i vad ännu – men processen med att hitta ett nytt namn var igång redan innan krocken. Under nästa år påbörjar burgarna nämligen en internationell expansion och då kommer "Bastard", som betyder oäkting på engelska, inte vara lämpligt överallt.
”Vi tror Bastard fungerar i många länder, men i vissa länder kan det ha en starkare negativ klang, därför behöver vi ett parallellt varumärke att arbeta med”, förklarar Simon Wanler.
Är det inte bra om varumärket provocerar lite?
"Det är bra om det blir en snackis, men blir det för laddat blir det fel. Det kommer att bli en fråga för bedömning”.
I dagsläget har Bastard Burgers öppnat 22 restauranger från norr till söder och planen är att antalet ska bli 31 stycken innan året är slut.
Vad det nya namnet blir ska beslutas innan oktober då man slår upp portarna I Skåne.
Simon Wanler är inte alltför orolig över att namnbytet ska stoppa burgarnas framfart.
”Vi älskar vårt varumärke, men vi byggde det inte genom en konsultbyrå som ritade upp så att allt skulle stämma hela tiden”.
I senaste avsnittet av Breakits podcast pratar vi mer om hur du ska tänka när du väljer namn – och listar några mindre lyckade exempel. Lyssna i din podspelare här.
Dessutom: den 17 oktober är Bastard Burgers-grundaren Simon Wanler med på Breakits event Scaleup day i Stockholm. Spana in det här!