Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Isabella Löwengrips gamla startupfabrik backar om ansiktsigenkänning: "Är bara i startgroparna"

Foto: Istockphoto.

Nordic Tech House har svarat på Datainspektionens frågor om ansiktsigenkänning.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Nyligen stod det klart att Isabella Löwengrip lämnar investeringsbolaget Nordic Tech House.

Bolaget, som investerar i bolag och hjälper dem med digitalisering, uppmärksammades stort i början av sommaren för sina planer på att testa ansiktsigenkänning.

En fördel som e-handlare har mot butikerna är att de vet väldigt mycket om sina kunder. De har koll på vilka de är, hur de rör sig på sajten och om de har varit där förut.

Nu vill de fysiska butikerna få samma koll och förhoppningen är att ansiktsigenkänning ska hjälpa dem med det. 

Tidigare i våras tog vi ett rejält grepp om ämnet.  Breakit kunde då berätta att den kontroversiella tekniken inom kort kommer att börja testas i en rad butiker och gallerior. Nordic Tech House medgrundare Linus Kaasik sa då till Breakit att de planerade att testa tekniken. 

Konkret betyder det att du snart kan komma att bli filmad när du shoppar. Tekniken kan exempelvis "se" ungefär hur gammal du är, vilket kön du har och om du har varit i butiken tidigare.

Datainspektionen har redan tidigare varit skeptisk till tekniken och valde att inleda en granskning av Nordic Tech House planer i början av sommaren.

När Breakit träffade bolagets innovationschef Carolin Solskär i Almedalen i juli sa hon att mediernas rapportering var överdriven. 

"Datainspektionen vill lära sig mer om tekniken och har därför skickat över några frågor i ett mejl, vilket vi välkomnar", sa hon då.

Nu har Nordic Tech House svarat på Datainspektionens frågor som bland annat handlade om vilket bolag som skulle vara ansvarigt för de personuppgiftsbehandlingar som skulle ske inom testprojektet.

Nordic Tech house, som i höst ska öppna ett så kallat Retail lab i Gallerian i Stockholm, skriver att deras testprojekt bara är i startgroplarna och att de inte har kommit längre än att de har börjat tala med olika leverantörer av ansiktsigenkänningsteknik för att jämföra likheter och skillnader.

”Anledningen till uppstarten av NTH Retail Lab är just för att det kommer många nya teknologier som försöker bryta mark in i handeln, däribland ansiktsigenkänning och därav att vi ser att det behövs göras i en kontrollerad miljö. Vi välkomnar er därför att bli en del av vårt Lab och finnas med som en part som hela tiden kan granska nya tekniker från ert perspektiv”, skriver Linus Kaasik som är medgrundare och investeringsansvarig på Nordic Tech House i ett svar till Datainspektionen.

Datainspektionen ska nu gå igenom svaret och sedan avgöra hur de vill gå vidare i ärendet. 

Läs mer