Enligt Caliroots färska årsredovisning för 2018 gjorde bolaget en förlust på 40 miljoner kronor. Det kan jämföras med en förlust på 9 miljoner året innan, skriver sajten e-handel.se. Omsättningen landade på 376 miljoner kronor vilket betyder att tillväxttakten har saktat ner rejält.
2017 växte bolaget med med nära 100 miljoner kronor men under 2018 växte bolaget med 5,6 miljoner.
”Siffrorna talar sitt tydliga språk. Det har varit ett utmanande år”, säger Andreas Koschnike, vd på Caliroots till e-handel.se.
Han berättar för sajten att det svaga resultatet beror på felsatsningar i sortimentet.
”Det blev lite för mycket sneakers, som vi senare fick sälja av. Under hösten 2018 lyckades vi balansera om och kom tillbaka på bättre nivåer igen”, säger han.
Förutom förändringar i sortimentet satsade Calirooots under förra året på att göra om sitt butiksnät. De stängde fem butiker och öppnade istället flaggskeppsbutiker i Stockholm och Göteborg. Bolaget satsade också på ett eget varumärke.
“Vi har sagt nej till ett eget brand i 15 år eftersom jag tror att varumärkena kan göra de bästa produkterna. Tillslut har vi dock fått inse att det är ett bra sätt för att skaffa kontroll över vad vi säljer, kunna fånga upp trender fortare och släppa nyheter månadsvis. Det ger oss även tillgång till bättre marginaler, även om vi inte kommer lyfta över produktionen till Kina, utan göra det till ett ganska högt pris”, sa Andreas Koschnike till Breakit i november 2018.
Calirots ägs bland annat av riskkapitalbolagen Verdane Capital och Eequity. Innan sommar ska de ha gjort en nyemission men hur mycket pengar bolaget har tagit in och vilka som har gått in med pengar är än så länge hemligt.
Den 12 november går vi mer djupgående in på utmaningarna i retail-branschen på Breakits event Retail tech, Spana in det här!