Isabella Löwengrip har länge varit ansiktet utåt för Fitness Collection, en app som samlar flera gymmedlemskap i ett. Hon har varit delägare via investeringsbolaget Nordic Tech House, som hon nyligen lämnade.
Tjänsten grundades av skapad av bland andra Magine- och Icon Medialab-grundaren Erik Wikström och har även fått investering från Aggregate media i form av medieutrymme.
Nu står det klart att omsättningen förvisso dubblades för Fitness Collection under 2018, men att bolaget fortfarande är relativt litet.
Förra året omsatte bolaget fyra miljoner kronor, en ökning från 2,5 miljoner från året innan. Samtidigt ligger förlusterna i bolaget på 7 miljoner kronor, samma siffra som 2017.
Att det inte lyft än kan bero på den stentuffa konkurrensen på marknaden. Det finns fler bolag som slåss om träningssugna storstadsbor. De senaste åren har det ploppat upp en rad konkurrenter till Fitness Collection. Omsättningsmässigt har Bruce, med en liknande tjänst som lanserades ungefär ett år senare, sprungit om.
Bruce omsatte 10 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2017/2018 och gjorde ett litet plusresultat. Nyligen tog bolaget, som tidigare växt utan riskkapital, in 20 miljoner från Axel Johnson-gruppens investeringsbolag D-Ax. För 2018/2019 räknar bolaget med att omsätta 24 miljoner kronor med ett resultat runt nollan.
Uppstickaren Swiftr, som backas av Bonnier och riskkapitalbolaget Wellstreet, har även de ett digitalt gymmedlemskap och omsatte förra året knappt 2 miljoner kronor och gjorde en förlust på 5 miljoner kronor.
För Heyouts, som drogs igång av Friskis och Svettis-grundaren Johan Holmsäters son Linus Holmsäter, blev konkurrensen för hård. Bolaget, som bland annat backades av Meduniverse-grundaren Anna Omstedt Lindgren, försattes i konkurs under 2018.
Transparens: Anton Holmquist som grundade Bruce är även en mindre delägare i Breakit.