Albacross har utvecklat en tjänst som gör det möjligt att rikta annonser mot specifika företag. I praktiken innebär det att bolaget tar fram bannerannonser som är skräddarsydda för till exempel inköpschefer på Volvo - och visar annonserna för just den gruppen.
“Det är väldigt svårt för den som marknadsför sig mot företag att på ett effektivt sätt nå rätt personer. Det beror på att målgruppen är snäv och att det är dyrt att skjuta brett. Vår tjänst löser det problemet”, säger Albacross medgrundare Victor Ekelund.
Han var tidigare med och drev utbildningsplattformen Evuma, som förra året såldes till bokförlaget Natur & Kultur.
“När vi drev Evuma marknadsförde vi oss till skolor. Det påminner mycket om hur man marknadsför till företag. Vi märkte snabbt att uppföljningen i marknadsföringsverktygen var undermålig och vi var övertygade om att det skulle gå att göra det mycket bättre med rätt teknologi. ”, säger Victor Ekelund.
Albacross har hittills inte gjort särskilt mycket väsen av sig. Av dokument från Bolagsverket framgår dock att startupbolaget har tagit in riskkapital under hösten, från två riktiga tungviktare i den svenska techindustrin.
Privatinvesteraren Magnus Emilson var i slutet av 1990-talet med och startade internetkonsulten Mind, som börsnoterades under it-hajpen år 2000. Idag är han bland annat ordförande och investerare i e-handelsprofilen Jarno Vanhatapios senaste bolag NA-KD.
Magnus Emilson var också den förste investeraren i annonsteknikbolaget Tradedoubler, som startades av bland andra Martin Lorentzon som senare grundade Spotify tillsammans med Daniel Ek.
På så vis har han kopplingar till den andra investeraren i rundan -musikföretaget Spotifys produktchef Gustav Söderström. De båda har investerat 3,4 miljoner kronor i Albacross, varav Magnus Emilson står för den större delen.
“Vi har varit väldigt selektiva med vilka som skulle få investera. Vi rankade en grupp möjliga investerare och valde att gå vidare med de som vi rankade högst vad gäller vilken kunskap och erfarenhet de kan tillföra”, säger Viktor Carlsson, medgrundare till Albacross och inte att förväxla med ovan nämnde grundare som dock har samma förnamn.
Grundarna vill inte avslöja några exakta siffror för hur mycket bolaget, som bara har varit i gång i ett år, har omsatt hittills.
Klart är att Albacross har 20 medarbetare och 200 kunder, däribland kullagertillverkaren SKF och e-handelsjätten Dustin.
Bolaget tar betalt på två sätt. Det handlar dels om en prenumerationsavgift för att använda verktyget och dels om en provision på medieinvesteringen.
På marknaden för automatiserad reklam riktad mot specifika företag finns tidigare bland andra Stockholm-baserade Vendemore, som ägs av Bisnode där riskkapitalbolaget Ratos är huvudägare.
Albacross-grundarna säger sig sikta på att bli störst i Norden i sin nisch inom ett år.
“Vi har ett team i världsklass och den bästa produkten på marknaden. Nu jobbar vi hårt med rekrytering för att bli etta i Norden innan vi tar in nästa riskkapitalrunda för att expandera vidare ut i Europa. ”, säger Victor Ekelund.