Hon fick sitt genombrott som influencer när hon för två år sedan filmade sin egen förlossning och lade ut filmen på Youtube. Efter det har antalet följare i sociala medier formligen exploderat.
Idag ser runt 300.000 varje Instagram-inlägg, hennes blogg har 50.000 unika läsare per vecka, podden (som hon har tillsammans med Daniel Redgert) 40.000 lyssningar och Youtube-videorna har i genomsnitt 200.000 visningar per film.
Statistiken kommer från Margaux Dietz själv. Hon är noga med att vara transparent med exakt hur många av hennes följare som också väljer att konsumera hennes innehåll.
“Jag arbetar för att få en mer seriös influencer-bransch. Det har varit för mycket avslöjanden om köpta följare där företagen blivit lurade. Vi måste vara helt öppna så att våra samarbetspartners vet vad de får för sina pengar”, säger Margaux Dietz.
Med sina 100.000-tals följare i sociala medier har hon en större räckvidd jämfört med de flesta traditionella mediehus och nu tar hon nästa steg för att kapitalisera på sin stora målgrupp.
“Jag får inte avslöja så mycket nu men jag kan berätta att jag kommer starta ett bolag tillsammans med en välkänd e-handlare”, säger Margaux Dietz och fortsätter:
“Det blir en väldigt spännande kombination där de har kunskap om logistik och inköp medan jag är duktig på PR och marknadsföring. Vi kommer att äga bolaget tillsammans och lanseringen sker i september eller oktober”.
Margaux Dietz tänker också börja använda sin plattform för att investera i startups. I utbyte mot aktier i nya techbolag kan hon erbjuda exponering i sina kanaler.
“När det dyker upp möjligheter vill jag absolut investera. Det kan bli en mix av att jag går in med pengar och samtidigt marknadsför bolagen”, säger Margaux Dietz.
I dagarna har hon gjort sin första större investering. Margaux Dietz kommer att köpa 2.000 aktier i den pågående nyemissionen i Techbuddy. Totalt handlar det om en investering på 100.000 kronor.
Techbuddy, som är ett gig-bolag med fokus på techsupport, håller just nu på att ta in 20 miljoner kronor via handelsplattformen Pepins.
“Helt ärligt gick jag mycket på magkänslan. Jag stötte på Techbuddys grundare Tahero Nori i Almedalen och vi började snacka”, säger Margaux Dietz och fortsätter:
“Jag blev så inspirerad av hans driv och vision för Techbuddy. Inom en kvart var vi överens – jag skulle investera”.
Förutom e-handelssatsningen och startup-investeringar så kommer Margaux Dietz höst också upptas av en boklansering. Lagom till bokmässan släpps hennes debutbok “Your best life”.
“Jag är känd för att alltid vara så positiv och glad och jag får ofta frågan om jag verkligen är så eller om det bara är yta. I boken utvecklar jag nio livsmotton hur man kan leva lite mer positivt”, säger hon.