Nordic Tech House är en av de senaste skapelserna i entreprenörparet Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius bolagsbygge. I slutet av 2017 drog de igång Nordic Tech House tillsammans med Viktor Lundqvist, Linus Kaasik och Patrik Unevik.
Isabella Löwengrip har beskrivit det som en startupfabrik där nystartade bolag fått hjälp med till exempel marknadsföring och programmering i utbyte mot aktier. Nordic Tech House har också gjort rena konsultuppdrag för lite större företag vilket förklarar att omsättningen i fjol hamnade på nästan 9 miljoner och vinsten blev 2,2 miljoner kronor.
Hittills har Nordic Tech House investerat i sju bolag. I portföljen återfinns bland andra Fitness Collection, Hermine Hold och Nextcell.
Isabella Löwengrips främsta bidrag till Nordic Tech House har varit att hon marknadsfört portföljbolagen i sin blogg som når 100.000-tals svenskar varje vecka. Men i slutet av juni kom första tecknet på att Isabella Löwengrip trappar ner sitt engagemang i sin startupfabrik. Då lämnade hon styrelsen i Nordic Tech House.
Och en dryg månad senare kommer alltså beskedet att hon och Pingis Hadenius sålt sina aktier i Nordic Tech House. Duon har via sitt holdingbolag ISPI kontrollerat cirka 25 procent av aktierna i Nordic Tech House. Köpare till aktierna är de tre andra grundarna Viktor Lundqvist, Linus Kaasik och Patrik Unevik.
“Jag kan bekräfta att vi köpt aktierna. Vi arbetar just nu med att ta in nya ägare till bolaget”, säger Viktor Lundqvist som är vd för Nordic Tech House.
Isabella Löwengrip har nyligen flaggat för att hon ska tillbringa halva sin tid i USA och detta uppges vara en orsak till att hon nu säljer sina aktier i Nordic Tech House.
I en kommentar till försäljningen säger Isabella Löwengrips kommunikationschef Marisol Was:
“Det är ingen dramatik i det här. Isabella kommer att fokusera på sin nya byrå i USA och Löwengrip invest och Löwengrip Beauty i Sverige, därför säljer hon sina aktier i Nordic Tech House. En orsak till försäljningen är också att det är svårt att skapa en skalbar verksamhet om man bara ska förlita sig till marknadsföring via Isabellas kanaler”.