Vi har fått vänja oss vid ett nytt sorts fordon på gatorna det senaste åren. Elscootrarna har klivit in i de svenska städerna och inte minst under sommaren är elscooterförararna en vanlig syn. Så sent som på måndagen lanserade ett nytt bolag sin satsning på elsparkcyklar.
Förutom att man lätt kan ta sig fram snabbt i stan till en någorlunda billig penning har bolaget bakom elsparkcyklarna hävdat att det är ett miljövänligt sätt att ta sig fram.
Men det påståendet har fått kritik från flera håll.
Tidigare i år granskade vi på Breakit hållbarheten hos elsparkcyklarna och kunde då konstatera att de höll i snitt i 60 dagar.
Inte särskilt hållbart alltså och nu visar en undersökning från forskare på North Carolina State University att en elsparkcykel är värre miljömässigt än vad en fullsatt dieselbuss är.
Forskarna konstaterar att elen som används för att ladda elscootern står för en försumbar del av det klimatutsläpp som den bidrar till. Istället är det tillverkningen och inte minst den fordonsflotta som krävs för att samla in, ladda och sen ställa ut sparkcyklarna igen som står för den största delen av utsläppen.
Dessutom påverkar den korta livslängden miljöpåverkan kraftigt.
Forskarna har också studerat beteendet hos åkare i staden Raleigh i North Carolina och ställde frågan till dem vad de skulle gjort om de inte hade åkt med elsparkcykeln.
Och det är siffror som är avslöjande. Mer än hälften hade cyklat eller promenerat (två transportsätt med väldig låg miljöpåverkan) om de inte hade åkt med elsparkcykel.
Sammantaget visar studien att elsparkcyklarna per transportmeter har mer miljöpåverkan än vad en fullsatt dieselbuss, en elcykel eller en elektrisk moped.