Knappast någon har missat att fintechbolaget Bynk det senaste året lagt en massiv bombmatta av reklam över Sverige. Frågan är hur många som förstått att bolaget har en betydligt större plan än att bara sälja privatlån till svenskarna.
Lånedelen är nämligen bara första delen i en flerstegsraket där slutmålet är att bli ett fullgott alternativ till de fyra storbankerna. Men för att det ska lyckas måste svenska lära känna varumärket Bynk. Och det är där som den massiva marknadsföringen kommer in i bilden.
“Det finns fyra stora banker i Sverige som alla känner till. Ska vi bli en spelare att räkna med måste vi synas. Det kommer kosta pengar och ta tid men vi är långsiktiga”, säger Bynks vd Emil Hansson.
De tunga marknadsinsatserna ger också tydligt avtryck i årsredovisningen för 2018 som precis offentliggjorts.
Storbankerna gjorde tillsammans 115 miljarder i vinst förra året så potentialen är enorm
Omsättningen växte visserligen med nästan 500 procent till 36 miljoner kronor. Men samtidigt ökade förlusten från 41 miljoner till 110 miljoner kronor.
“Det var faktiskt bättre än plan. Tar du bort marknadsföringskostnaderna så var vi lönsamma ifjol”, säger Emil Hansson.
Bynk har snabbt fått en hygglig marknadsandel på marknaden för lån till privatpersoner men det är alltså bara början. Emil Hanssons plan är att successivt vidga produktportföljen för att på sikt bli en utmanare till storbankerna.
“Storbankerna gjorde tillsammans 115 miljarder i vinst förra året så potentialen är enorm. Men vi kommer att bygga ut vår verksamhet och inte ha för bråttom”, säger Emil Hansson som redan nu flaggar för att Bynk ska lansera ett eget betalkort:
“Vi har redan introducerat en betal-checkout tillsammans med Blocket och en kontokredit. Inom inte så lång tid kommer vi också med ett eget kort där vi inte kommer att ta ut någon årsavgift”.
Även inom bolåneområdet kan Bynk komma att göra en inbrytning även om inget är klart i dagsläget:
“Innan något är klart vill jag inte gå ut med någon information men bolån och transaktionskonton är absolut produkter som vi skulle kunna erbjuda i framtiden”, säger Emil Hansson.
Även om Bynk förlorade över 100 miljoner i fjol så har bolaget inga som helst finansiella problem. Så sent som i februari fick bolaget in hela 500 miljoner kronor i riskkapital från bland annat mediejätten Schibsted och investmentbolaget LMK.
“Vårt fokus är fortsatt tillväxt och det kommer så klart synas i resultaträkningen även framöver”, säger Emil Hansson.