Med över 700 miljoner kronor i riskkapital och några av Europas vassaste investerare bland ägarna är elscooterbolaget Voi utan tvekan ett av Sveriges mest hajpade och påpassade techbolag.
Marknaden för elscootrar är extremt konkurrensutsatt där det bara i Stockholm finns nästan tio olika aktörer. Den tuffa konkurrensen har pressat bolag som Voi att expandera snabbt.
Det märks också i de hårda siffrorna som nu blivit offentliga för 2018. Det är sajten DI Digital som avslöjar innehållet i årsredovisningen och där lyser resultatsiffrorna ilsket rött. Under fjolåret blev förlusten för Voi 80 miljoner kronor samtidigt som omsättningen stannade på 12 miljoner kronor.
Men Voi-chefen och medgrundaren Fredrik Hjelm oroas inte över förlusten.
”2018 var ett uppstartsår och vi investerade mycket i sparkcyklar för 2019, samt produktutveckling för att bygga bättre fordon för delning”, säger han till DI Digital och flaggar samtidigt för fortsatta stora investeringar:
”Man ska komma ihåg att delningsindustrin för elsparkcyklar föddes 2018, så vi kommer fortsätta investera i produktutveckling för nästa generations fordon för mikromobilitet även under 2019”.
Voi finns redan i 30 olika städer runt om i Europa och har över 400 anställda. Enligt bolaget själva så är verksamheten lönsam i både Stockholm och Oslo. Sedan starten i september 2018 har Voi gått från ett tiotal sparkcyklar ute på gatorna till att det idag finns tiotusentals Voi-scootrar.
”Vår största utmaning är den operationella komplexiteten i att 'drifta' tiotusentals fordon i olika länder. Väldigt få företag har gjort det förut. Om man tittar på exempelvis biluthyrare som Hertz och Avis så har vi redan efter ett år fler enheter än dem ute på gatorna”, säger Fredrik Hjelm till DI Digital.
Voi har tagit in runt 740 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Vostok New ventures, Creandum, Inbox Capital och Cristina Stenbeck.