Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Storförlust för Linas Matkasse – "Ett stort transformationsår"

FOTO: LINAS MATKASSE

Men vd:n ser ljust på framtiden.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Hushållens mathandlande ska flytta ut på nätet. Det är åtminstone förhoppningarna från de många e-handelsfokuserade mattjänster som lanserats de senaste åren – oavsett om det rör sig om självplock eller färdiga middagskassar. 

En av de första aktörerna på marknaden var Linas Matkasse som grundades 2008 av Niklas Aronsson och Lina Gebäck. De har snabbt vuxit till en av de stora aktörerna på marknaden, men nu har de drabbats av riktig växtvärk.

Di Digital rapporterar att Linas Matkasses omsättning minskade under fjolåret. Något som inte har skett sedan bolaget grundades. Totalt blev omsättningen 1,24 miljarder norska kronor, en minskning på 2 procent. 

Men det är resultatet som verkligen sticker ut i årsredovisningen. Minusresultatet landar enligt sajten på hela 342 miljoner norska kronor. En ökning på närmare 700 procent jämfört med resultatet på minus 42,9 miljoner under 2017.

I svenska kronor blev omsättningen 1,35 miljarder kronor och förlusten cirka 375 miljoner.

Linas Matkasse har idag det norska riskkapitalbolaget Herkules Capital som majoritetsägare. Vd:n Jonas Karlén berättar för Di Digital att det är den svenska marknaden som sticker ut och att den norska och danska verksamheten gick bra under fjolåret.

“För Sverige var 2018 ett stort transformationsår och vi har under de senaste 12 månaderna förändrat och moderniserat alla delar av den operationella verksamheten”, säger han.

Förlusterna täcks enligt vd:n upp av tidigare års vinster och verksamhetens befintliga kapital. Han vill inte ge någon prognos för hur resultatet kommer att se ut under 2019, däremot ser han positivt på utvecklingen.

“Vi förväntar oss att fortsätta leverera ett mycket bra andra halvår. Vi har skapat mycket goda förutsättningar för att bli matens Netflix, där vi levererar fantastiska och sunda måltidsupplevelser anpassade till kundernas personliga preferenser”, säger Jonas Karlén till Di Digital.

Läs mer