Sök ikon

Babyshop säljer barnprylar för miljardbelopp – nu ska de växa med lönsamhet

Marcus och Linn Tagesson, grundare av Babyshop. Foto: Press.

Så går det för den snabbväxande e-handlaren.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Linn och Marcus Tagessons e-handelsjätte har tidigare avslöjat att de närmat sig miljardomsättning i bolaget. Redan i augusti 2017 meddelade bolagets grundare att de på rullande 12-månadersbas omsatte över 1 miljard kronor – nu avslöjar den färska årsredovisningen för 2018 att omsättningen landade på cirka 1,12 miljarder.

“Verksamheten har fortsatt sin kraftiga omsättningstillväxt i linje med den långsiktiga affärsstrategi som bolaget arbetar efter både på den europeiska och den globala marknaden”, heter det i förvaltningsberättelsen.

Omsättningen 2017, alltså föregående år, låg på 836 miljoner kronor. Samtidigt ökar förlusterna från fjolårets resultat på minus 109 miljoner kronor upp till minus 129 miljoner.

Vårt primära fokus nu är tillväxt under lönsamhet och där kommer vi ta ett stort kliv framåt i år

“Det var ett år fullt fokuserat på att bygga en stark plattform för fortsatt tillväxt och med facit i hand så har vi fått viktiga pusselbitar på plats för att fortsätta stärka vår marknadsposition både i och utanför Norden”, säger Marcus Tagesson, vd och medgrundare av Babyshop.

Bolaget skriver i årsredovisningen att utökad lagerkapacitet, liksom satsningar på allt från ökade öppettider i kundtjänst, till förstärkningar i marknads-, inköps- och teknikavdelningar har varit stora investeringar under fjolåret.

“Dessa initiativ har bidragit till ökade operativa kostnader under innebarande år, men har skapat en stark plattform för framtida tillväxt och förutsättningar för att nå lönsamhet under kommande år”, skriver bolaget.

Tidigare i år plockade Babyshop in 150 miljoner kronor. Något som säkerligen kan behövas då bolaget vid årets slut hade drygt 30 miljoner kronor i kassa och bank.

Ni gjorde stora investeringar förra året, kommer det fortsätta eller ser vi ett förbättrat resultat i år?

“Vårt arbete med vår data science-plattform har tagit stora steg framåt och det är något vi kommer fortsätta investera i. Vårt primära fokus nu är tillväxt under lönsamhet och där kommer vi ta ett stort kliv framåt i år”, säger Marcus Tagesson.

Antalet anställda ökade från 242 till 283 under fjolåret.

Samtidigt som Babyshop växer kraftigt så pågår ett bråk mellan två av de största nätbutikerna för barnprylar. Babyshops konkurrent Jollyroom har nämligen stämt både Babyshop och deras dotterbolag Lekmer på grund av bluffreor. Ett fenomen som Konsumentverket tidigare har kritiserat just Jollyroom för att själva syssla med.

Läs mer