Idén till Sellpy föddes när Michael Arnör flyttade hem till Sverige efter flera år i USA och skulle rensa ur sitt gamla pojkrum hos sina föräldrar.
“Jag hade massor av grejer och började sortera upp dem i vad jag skulle sälja, ha kvar eller skänka bort. Men sedan blev det aldrig av att jag sålde något och Röda korset hade stängt när jag var där för att skänka”, har Michael Arnör tidigare berättat i en intervju Breakit.
Det blev upptakten till att han för fem år sedan grundade Sellpy tillsammans med Oskar Nielsen och Philip Gunnstam. I dag beskriver sig bolaget, med runt 200 anställda, som Sveriges största e-handel för second hand och uppger att över 7 miljoner varor förmedlats genom plattformen.
H&M är en av de investerare som backar konceptet och klädjätten har tidigare gått in med runt 30 miljoner kronor i Sellpy.
Det hela går kort och gott ut på att säljaren beställer hem och packar en Sellpypåse. Påsen hämtas sedan upp av Sellpy, eller lämnas till ombud, varpå sakerna sorteras och prissätts inför försäljning. Eventuell vinst splittas sedan mellan Sellpy och säljare utifrån olika kriterier.
Uppstickaren har växt snabbt och fördubblade sin omsättning till 86 miljoner kronor under 2017. Tillväxten har fortsatt varit stark och det färska bokslutet visar en nettoomsättning på 117 miljoner kronor för 2018.
Michael Arnör, vd och grundare på Sellpy, säger att det är full rulle och en fortsatt stark efterfrågan.
”Det mest glädjande är att vi börjat märka en attitydförändring hos dem som handlar second hand. Det blir mer och mer accepterat och det är kul att vara med och driva den trenden”, säger Michael Arnör.
De röda siffrorna håller i sig i form av en förlust på 15 miljoner kronor, vilket är en ökning från de 10 miljoner kronor bolaget backade året innan.
”Vi fortsätter investera i tillväxt, ett nytt lager, och det är klart att det kräver kapital. Vi är överlag nöja med siffrorna, vi är inte lönsamma men är inte långt därifrån”, säger Michael Arnör.
Några planer på att vända till vinst i närtid finns dock inte, fokus ligger på fortsatt tillväxt. Bolaget är inte heller i behov av externt kapital, enligt vd:n.
Sellpy har satsat på att utveckla sälj-och köptjänsten för att förbättra kundupplevelsen. En annan insats som lyfts är utveckling av de system som används för att hantera de saker som kommer in till Sellpy. Prissättningsmodell baserar sig idag på AI och maskininlärning som utvecklas i takt med att allt fler varor hanteras genom systemet.
Ett ökat hållbarhetsfokus kombinerat med att det återvunna plagget blev" Årets julklapp 2018" har knappast legat bolaget till last.
Michael Arnör berättar att Sellpy fortsätter att växa snabbt och redan dubblat omsättningen jämfört med samma period förra året. Nu hoppas de att intresset för second hand ska hålla i sig.
"Vi fortsätter jobba på alla fronter för att göra det enklare och trevligare att handla begagnat. Det handlar om att lyfta upplevelsen".