Sök ikon

Uppror mot Onlinepizza - 44 pizzabagare går till konkurrent

Artikel bild
Till höger: Delivery Heros medgrundare Niklas Östberg. HENRIK HANSSON / TT/ Press/AP/SALVATORE LAPORTA

En stor del av Göteborgs pizzabagare känner sig lurade av Onlinepizza och ansluter sig nu till en konkurrerande utmanare.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Den digitala pizzabranschen är minst sagt infekterad. 

Den här gången är det tidningen Göteborgsposten som rapporterar om att stadens pizzabagare inlett ett uppror mot den svenska pizzaplattformen Onlinepizza. Efter successiva prishöjningar under flera års tid har 44 pizzerior nu fått nog och valt att ansluta sig till den konkurrerande plattformen Pizzahero, vars avgift enbart är en tredjedel av Onlinepizzas.

I början tog Onlinepizza bara 6 procent av försäljningen som gick via sajten. Nu har avgiften mer än fördubblats och uppgår idag till 13 procent.

"De har i princip blivit delägare utan att deras namn står i våra papper. De tjänar pengar på oss medan vi sliter och har allt ansvar för att kunderna blir nöjda. Vi har blivit som slavar på vårt eget jobb", säger Kemal Rashid ägare av Royal pizzeria till GP.

Vi har tidigare rapporterat om att Onlinepizza påstås pressa ut konkurrenter från marknaden, vilket gjorde att samma Pizzahero blev av med kunder. Den gången handlade det om att Onlinepizza påstods ha krävt att få vara exklusiv samarbetspartner med pizzeriorna i Falun, vilket i sin tur resulterade i att Pizzahero tappade i princip alla sina kunder på mindre än ett dygn.

“Jag höll på att bryta ihop när jag fattade vad som höll på att hända. Först trodde jag att det bara var här i Falun men sedan pratade jag med restauranger i andra städer som berättade samma sak,” sade Niklas Nilsson på Pizzahero då.

Men historien tar inte slut där. Göteborgsposten rapporterar även att det har gått så pass långt att Pizzahero nu har anmält Onlinepizza till Konkurrensverket. 

Anders Signell, vd på Onlinepizza förnekar dock att de försöker pressa ut konkurrenter genom att förbjuda sina samarbetspartners att arbeta med konkurrenterna.

Han anser att problemet ligger i att slutkunderna kan förväxla varumärkena med varandra.

"Det är okej för alla att vara dubbelanslutna, men vi väljer att inte jobba med restauranger som ansluter sig till konkurrenter som uteslutande har som idé att ta våra kunder och inte vill vitalisera branschen", säger Anders Signell till GP.

Enligt GP saknar Onlinepizza även tillstånd för mattransporter, vilket också har lett till en anmälan hos konkurrensverket.

Svenska Onlinepizza köptes för drygt tre år sedan av den tyska matleveranstjänsten Delivery Hero. Sajten förvärvades då för drygt 250 miljoner kronor och har sedan dess blivit den dominerade snabbmatsleverantören i Sverige.

Onlinepizza omsatte i fjol 88 miljoner kronor och gjorde en vinst på 14,6 miljoner kronor. 

Läs mer