Sök ikon

Omsättningen sjunker i Kenzas modehus Ivyrevel

Kenza. Foto Jonas Ekströmer/TT.

Modesatsningen har slutat växa.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Kenza Zouiten Subosic har stått i rampljuset sedan hon slog igenom med sin blogg som 16-åring. Hon är en av landets största influencers och driver även bolaget och klädmärket Ivyrevel.

Ivyrevel grundade hon under 2012 tillsammans med Aleksandar Subosic, Dejan Subosic och Gustav Springfeldt.

Och man kan knappast påstå att bolaget saknar backning och förutsättningar. Utöver Kenza själv, som är ett eget starkt varumärke, har såväl Zalando som H&M gått in i Ivyrevel.

För två år sedan investerade Zalando 21 miljoner kronor och innan dess hade H&M pytsat in 20 miljoner kronor.

Nu visar den färska årsredovisningen att tillväxten hackar i Ivyrevel – den backar rättare sagt.

Nettoomsättningen för 2018 landar på 41,3 miljoner kronor. Det är att jämföra med omsättningen på 45,5 miljoner kronor under 2017.

Samtidigt stiger förlusterna till 7,5 miljoner kronor från tidigare minusresultat på 2,6 miljoner kronor.

I redovisningen skriver Ivyrevel att det kostat att grunda för framtida tillväxt och pekar på att bolaget bland annat satsat på ett eget lager för att säkra snabbare leveranser till kunderna. Antalet återförsäljare har ökat under året och den första fysiska pop-up butiken etablerades, i köpcentret Mall of Scandinavia i Stockholm. 

I våras berättade vi att Ivy Revel-grundarna Dejan och Aleks Subosic dragit igång en ny satsning. Det nya bolaget fokuserar också på handel och inriktar sig på olika tekniker som bygger på AI, däribland ansiktsigenkänning och kroppsigenkänning. 

Breakit har sökt representanter för Ivyrevel. 

Läs mer