Det svenska företaget Bed Factory Sweden grundades för över 25 år sedan av familjen Falk. I dag producerar de runt 25.000 sängar per år med fokus på globala varumärken, hotell och återförsäljare. Under förra året omsatte koncernen, som har verksamhet i Sverige och Estland, 111 miljoner kronor.
För runt tio år sedan fick investmentbolaget Varenne, där Tommy Jacobson är storägare, upp ögonen och investerade i Bed Factory. Fram tills nyligen har ägandet varit fördelat mellan Varenne och grundarna som haft en knapp majoritet.
Nu har de sålt Bed Factory till den amerikanska sängjätten Tempur, i en uppgörelse som blev klar i våras, för en icke kommunicerad summa. En affär ägarna lade fundamentet till redan för tre år sedan när de började leta en ny vd.
Uppdraget: att göra en "turnaround", en tillväxtresa, för att förbereda bolaget för exit.
Valet föll på Karl Stenberg, tidigare svensk vd för cigarettjätten Philip Morris, som började arbeta för att snabbt öka omsättningen och bygga lönsamhet.
Karl Stenberg berättar om resan med Bed Factory.
”Den här typen av verksamhet lever och faller med bredden på sin kundbas så vi behövde ta fram nya och bättre produkter för våra stora kunder samtidigt som vi såg en möjlighet att bygga en helt ny typ av e-handel och kundupplevelse inom sängbranschen” berättar Karl Stenberg.
Han började med att se över allt från personalstyrkan till leverantörer och produktutveckling.
En av de större satsningarna rörde den nya e-handelsplattformen Ester Beds, som riktar sig direkt mot slutkonsument, och Karl Stenberg plockade in Gustaf Varre på resan.
Konceptet gick ut på att erbjuda sängar där kunden kunde prova hemma med 100 dagars fri returrätt. De lockade med att sängen, som levererades inom två dagar, dessutom kunde monteras utan en enda skruv.
"Jag minns att Gustaf och jag hade roligt åt Ikeas 42-sidiga manual för montering. Med Ester Beds kunde vi äga hela kedjan och slutkund”, säger Karl Stenberg.
Uppstickaren satsade hårt i sociala medier och körde bland annat en uppmärksammad kampanj där kunderna fick betala med sina Instagramföljare. Kunder som la ut en bild och taggade sängarna fick ett avdrag på 1 krona per följare.
”Att vända på dynamiken och låta influencers komma till oss skapade en hög trovärdighet för varumärket och ju fler som deltog, desto snabbare gick det".
Enligt Karl Stenberg har Bed Factorys tillväxt ökat med 30 procent årligen de senaste två åren och koncernen omsatte 111 miljoner kronor under 2018. Det är oklart hur resultatet ser ut men han uppger att investeringar och effektiviseringar "skapat förutsättningar för god lönsamhet."
Samtliga anställda kommer att vara kvar i bolaget vars verksamheter integreras i Tempur.
"Själv kommer jag att hjälpa till med integreringen av verksamheten och därefter titta på nya utmaningar, och det kan även vara inom Tempur".
Ägarna har enbart utgjorts av Veranne och grundarna, som haft en knapp majoritet. Det betyder dock inte att Karl Stenberg går lottlös i affären.
”Jag har haft ett bra optionsprogram”.