När det gäller lotterier finns det få aktörer som har samma anrika historia som Miljonlotteriet. Sedan millennieskiftet har företaget bidragit med 2,3 miljarder till nykterhetsrörelsen, och är nu ett av Sveriges äldsta lotterier med över 100 000 kunder.
Historiskt sett har en stor del av försäljningen skett via direkta försäljningskanaler, som telemarketing. Men under 2010-talet har Miljonlotteriet genomgått en stor digital förändringsfas.
Följ Miljonlotteriets arbete dag för dag – på Facebook!
”Vårt första steg var 2010, när vi lanserade våra första spel på nätet i form av skraplotter och bingo. Det var en väldigt teknisk resa när det analoga kunderbjudandet skulle anpassas till digitala kanaler. Men tack vare vår lojala kundbas och en stor organisk trafik växte affären väldigt snabbt till en omsättning på 60 miljoner kronor”, berättar Adam Fonsica, Chief Marketing Officer på Miljonlotteriet.
Ville förändra hela sin arbetsmetodik
Steg ett var genomfört, Miljonlotteriet hade fått en digital närvaro. Men de var inte nöjda där. Målet var att förändra hela arbetsmetodiken, genom att analysera kundernas beteenden och önskemål.
En utmaning för Miljonlotteriet är att målgruppen, där över 80 procent av kunderna varit med i två år eller längre och ofta har en högre medelålder än hos andra spelbolag, kanske inte alltid har så starka digitala kunskaper. Men Adam Fonsica och kollegorna såg inte nödvändigtvis det som en nackdel.
Det blir många high-fives på kontoret, och vi har kul tillsammans.
”Det var en fantastisk möjlighet för Miljonlotteriet. Vi är ett ideellt lotteri som vill bygga långsiktiga kundrelationer med de som vill vara med och bidra till IOGT-NTO:s livsviktiga verksamheter. Det är betydligt mer effektivt att kommunicera och paketera våra erbjudanden digitalt än via direkta försäljningskanaler. Samtidigt når vi en bredare, mer digitalt mogen kundgrupp, som annars aldrig skulle tackat ja till ett erbjudande som man själv inte ”opt in:at” på.”, berättar han.
Har sett en stor tillväxt i de digitala försäljningskanalerna
Den nya målbilden gav resultat direkt. Efter att ha byggt en mer agil organisation som genom datadrivna insikter ständigt kan förbättra kunderbjudandet, och även förändra arbetsmetodiken och företagets hela mindset, har Miljonlotteriet sett en stor tillväxt i de digitala försäljningskanalerna.
Vill du veta mer om Miljonlotteriet? Kolla här!
”Vi har mer än tiodubblat försäljningen av vårt prenumerationserbjudande via digitala kanaler det senaste året. Samtidigt ökar det digitala kundbeteendet exponentiellt inom vår kundgrupp. För tio år sedan hade Miljonlotteriet en hel avdelning som registrerade hundratusentals skraplotter som kom in via post. I dag är det mindre än två procent av lotterna som skickas in den vägen, resten registrerar våra kunder på webben”.
”För organisationen stärker det självförtroendet och modet att fortsätta analysera, resonera och utföra förändringar. Det blir många high-fives på kontoret, och vi har kul tillsammans”
”Måste bejaka och förstärka vår DNA”
Adam Fonsica och kollegorna på Miljonlotteriet är ännu inte nöjda utan jobbar hårt på att ytterligare slipa på det digitala erbjudandet.
”Grundkonceptet är egentligen enkelt: Miljonlotteriet måste bejaka och förstärka sitt DNA. Det kan vi göra genom att botanisera och applicera metodik och verktyg från den digitala världen.”
Digitaliseringsresan är ännu ett kapitel i Miljonlotteriets historia, som startade redan 1964. Den passionerade entreprenören Stig Kroon lade då grunden till lotteriet, och hans dröm var lika enkel att formulera som svår att utföra i praktiken: Ingen ska behöva växa upp i en värld där det finns missbruk.
Miljonlotteriet, som ägs av nykterhetsrörelsen IOGT-NTO, bestod från början av endast tre anställda som skötte hela verksamheten. Allt från att packa ner vinsterna och skeppa iväg dem till de lyckliga vinnarna, till att skicka ut lotter till kunderna.
Bidrar med över 100 miljoner per år till IOGT-NTO
Sedan dess har Miljonlotteriet vuxit, och det rejält. Drygt 50 anställda och flera samarbetspartners bidrar nu med över 100 miljoner per år till IOGT-NTO:s livsviktiga arbete. Något som gynnar otaliga svenskar i deras vardag.
Bland annat har pengarna från Miljonlotteriet gått till kampanjen Vit Jul, som IOGT-NTO arbetar med varje år sedan 2007. Målet med den är att vuxna ska avstå alkohol under julledigheten så att deras barn inte drabbas av föräldrarnas drickande.
Vi brukar prata om att goda gärningar är värda att belönas.
Tack vare Miljonlotteriets pengar kan även IOGT-NTO hjälpa utsatta barn i andra delar av världen. Genom åren har de bland annat engagerat sig i projektet Uganda Youth Development Link sedan 1993. UYDEL driver kampanjer mot alkohol och narkotika i skolorna men motverkar även trafficking och barnarbete.
I nordöstra och östra Myanmar har pengar från Miljonlotteriet hjälpt till att stötta barnen som råkat ut för inbördeskriget som rasat i regionen under flera år. IOGT-NTO ger de flyende barnen skydd och husrum för att de inte ska råka ut för människosmugglare eller hamna på gatan.
”Förändrar människors liv utifrån flera aspekter”
IOGT-NTO:s djupa kunskaper kring missbruk visar sig även i hur Miljonlotteriet bedriver sin verksamhet. Målet har alltid varit att minska konsekvenserna av missbruk och minimera risken att människor ska hamna i missbruk från första början.
Läs mer om Miljonlotteriet på IOGT-NTO:s sajt här!
Därför har det aldrig varit aktuellt för Miljonlotteriet att bedriva högriskspel, som många andra spelaktörer på marknaden idag gör.
”Våra kunder har bidragit med över 2 miljarder till ideella ändamål, och har även fått ta del av drygt 4 miljarder kronor i vinster under 2000-talet. Vi brukar prata om att goda gärningar är värda att belönas. Det är en ynnest att få vara del av en verksamhet där vi har möjlighet att både leverera 100-tals miljoner kronor till livsviktiga verksamheter men samtidigt kan belöna våra kunder med vinster i allt från hus, bilar, båtar, resor, till miljoner på banken. Miljonlotteriet bidrar till att förändra människors liv utifrån flera aspekter”, avslutar Adam Fonsica.