Therése Lindgren är en av Sveriges största influencers med över 900.000 följare på såväl Youtube som Instagram. Under förra året drog profilen igång en ny satsning och startade bolaget Indy Beauty. Målsättningen är att varumärket, med samma namn, ska bli ledande inom vegansk hudvård.
Utöver skönhetssatsningen driver hon sedan tidigare även bolaget Therese Lindgren AB, som precis lämnat sin årsredovisning.
Bolaget uppvisar en nettoomsättning på 10,9 miljoner kronor samt 6 miljoner kronor i ”övriga rörelseintäkter”. Resultatet efter finansiella poster landar i sin tur på 14,9 miljoner kronor.
Det är att jämföra med en nettoomsättning på 19,4 miljoner kronor och ett resultat på 17,3 miljoner kronor för 2017.
I handlingarna kan vi även se att Therése Lindgren passat på att unna sig själva en rejält utdelning – profilen plockar nämligen ut 13,5 miljoner kronor.
Enligt beskrivningen bedriver Therese Lindgren AB verksamhet inom områden som medieproduktion, handel av kosmetika, kläder och accessoarer samt konsulttjänster.
I den här redovisningen ingår alltså inte skönhetsmärket Indy Beauty, som ännu inte lämnat sin redovisning.
Di Digital har dock tidigare rapporterat att bolaget omsatte 23 miljoner kronor under förra året. Therése Lindgren är inte ensam ägare i Indy Beauty som hon startat tillsammans med CCS Healthcare Nordic. Det är oklart hur ägarfördelningen ser ut.
”Jag har saknat prisvärda och bra produkter som dessutom är veganska och cruelty free. Dessutom har jag fått önskemål från mina följare om det här i flera år”, berättade Therése Lindgren vid lanseringen av varumärket.