Sök ikon

Leeroy vill digitalisera restaurangerna – gasar ut i världen med nya pengar

Tommy Jacobson blir ny ordförande i restaurangappen Leeroy. Foto: Press/Istock.

Får in färska pengar – och Tommy Jacobson går in som styrelseordförande.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Med en vision om att digitalisera restaurangbranschen har startupen Leeroy det senaste året landat kunder som Holy Greens, Pizza Hut och kafékedjan Waynes Coffee.

Tidigare i år plockade de in 44 miljoner bland annat från Lena Aplers Collector och Tommy Jacobsons Zenith och nu är det dags igen.

Och nu är det dags igen – Leeroy tar in ytterligare kapital för att att kunna lanseras i både Europa och Kina inom kort. 

Den här gången är D-Ax, den del av Axel Johnson-koncernen som investerar i startups, som kliver in. Hur mycket de satsar vill bolagen inte gå ut med men det ska vara en "substantiell summa" på över 20 miljoner kronor.

"Vi är imponerade av Leeroys produkt och team och ser fantastiska möjligheter till tillväxt genom de värden bolaget skapar för både restauranger och deras gäster", säger Joakim Skarborg, ordförande på D-Ax i ett pressmeddelande.  

Dessutom går nu Tommy Jacobsson in och tar posten som styrelseordförande.

"Vi är väldigt glada att få välkomna D-ax och nätverket kring Axel Johnson-koncernen på vår resa," säger Per Nord, vd på Leeroy och fortsätter. 

"Vi har en gemensam vision kring den digitala transformation som sker inom restaurangmarknaden och hur vi ska stötta branschen i denna omstöpning."  

Läs mer