Sök ikon

Nystart i Fyndiq – nu ska Paul Fischbein styra bolaget mot vinst

Paul Fischbein.

Qliros ex-vd Paul Fischbein tar ordförandeklubban i Fyndiq.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Marknadsplatsen Fyndiq har några stormiga månader bakom sig. 

I februari lades Wish-kopian Superbilligt ner efter att ledningen misslyckats med att hitta nya finansiärer. 

Två månader senare kom beskedet att försäljningsprocessen av Fyndiq avbrutits då de nuvarande ägarna tyckte att de bud som kommit in var för låga.

Satsningen på Superbilligt-appen har varit kostsam för Fyndiq och den nyligen offentliggjorda årsredovisningen visar att förlusten före skatt växt med nästan 10 miljoner till 43 miljoner. Samtidigt har omsättningen stått och stampat kring knappt 330 miljoner kronor.

Men nu gör Fyndiq en nystart där allt fokus läggs på den gamla kärnverksamheten – marknadsplatsen Fyndiq. Ett viktigt steg i den riktningen är att rekrytera e-handelsprofilen Paul Fischbein som styrelseordförande. Paul Fischbein, som tidigare varit vd för börsnoterade Qliro och idag är engagerad i en rad e-handelsbolag (pricerunner, Barnebys, Nordic Nest, Hemmy) både som styrelseledamot och investerare, är också tydlig med bolagets framtida inriktning:

“Fyndiq har en stark position i sitt segment och det är det vi ska bygga på. I grunden har man en sund affär och nu ska fokus ligga på kassaflödet”, säger Paul Fischbein.

Fyndiq brukar kallas för nätets Ullared där kunden hittar en rad rabatt-erbjudande från en massa olika e-handlare samlade på samma plats. Men fortfarande fyndhandlar svenskarna hellre i fysiska butiker som Dollarstore, Rusta och just Ullared. Det är här som Paul Fishbein ser den stora potentialen för Fyndiq.

“Bara 3, 4 procent av marknaden är online idag. Den kan säkert växa till 20 procent på lite sikt och där ska Fyndiq ta en rejäl andel. Det är den stora potentialen för Fyndiq och därför jag tar på mig det här uppdraget”, säger Paul Fischbein.

Det finns också en potentiell strukturaffär som Paul Fischbein kan lägga kraft på att genomföra i sin nya roll. Sedan tidigare har hans gamla arbetsgivare Qliro nämligen aviserat att de vill släppa ägandet i Fyndiq-konkurrenten Cdon. Rimligen borde det finnas en del samordningsvinster att uppnå med en sammanslagning av de två marknadsplatserna Cdon och Fyndiq – men Paul Fischbein är inte lika säker.

“Visst de har samma affärsmodell men kunderbjudandet skiljer sig mycket åt. Fyndiq är lite av ett fyndvaruhus medan Cdon har ett större ordervärde per kund”, säger Paul Fischbein och fortsätter:

“Det finns likheter men samtidigt är bolaget inga tydliga konkurrenter. På tekniksidan finns det kanske en del synergier men det är inga jättepengar att spara”.

Så ditt uppdrag är inte att slå ihop Fyndiq med Cdon?

“Fokus nu ligger på kärnverksamheten och skapa lönsamhet. Jag blev invald för bara några dagar sedan och några strukturaffärer har vi inte hittills talat om. Det känns för tidigt att resonera om sådana saker nu”.

Har du hunnit köpa några aktier i Fyndiq?

“Nej, men det kommer vi lösa så snart det går. Självklart ska jag ha ett ägande i bolaget på lite sikt”, säger Paul Fischbein.

Läs mer