Sök ikon

Isabella Löwengrips planer på ansiktsigenkänning granskas av Datainspektionen

Isabella Löwengrip. Foto: Sara Lindmark.

Kan handla om känsliga uppgifter.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Datainspektionen inleder en granskning av Isabella Löwengrips investeringsbolag Nordic Tech House. Anledningen är bolagets planer på att använda ansiktsigenkänning i den nya butik i Gallerian i Stockholm, som planerar att öppna i juli. 

En fördel som e-handlare har mot butikerna är att de vet väldigt mycket om sina kunder. De har koll på vilka de är, hur de rör sig på sajten och om de har varit där förut.

Nu vill de fysiska butikerna få samma koll och förhoppningen är att ansiktsigenkänning ska hjälpa dem med det. 

Tidigare i våras tog vi ett rejält grepp om ämnet.  Breakit kunde då berätta att den kontroversiella tekniken inom kort kommer att börja testas i en rad butiker och gallerior.

Konkret betyder det att du snart kan komma att bli filmad när du shoppar. Tekniken kan exempelvis "se" ungefär hur gammal du är, vilket kön du har och om du har varit i butiken tidigare.

Datainspektionen har redan tidigare varit skeptisk till tekniken. 

Nu står det alltså klart att man inleder en granskning mot Nordic Tech House,

"Vi vill i ett så tidigt skede som möjligt utreda hur den här tekniken fungerar och förhåller sig till dataskyddsförordningen för att skapa klarhet för alla aktörer", säger Nils Henckel, jurist på Datainspektionen och ansvarig för granskningen i ett pressmeddelande. 

Enligt Datainspektionen kan det handla om att känsliga personuppgifter samlas in. Om det däremot inte går att identifiera en viss person så gäller inte dataskyddsförordningen.

Datainspektionen ställer nu en rad frågor till Nordic Tech House som bolaget måste svara på senast den 22 juli.  

Läs mer