Mediesajten KIT grundades av Peder Bonnier, Fredrik Strömberg och Robert Brännström 2015, som ett eget bolag under Bonniers flagg och med en startplåt på 50 miljoner kronor från Bonnier.
Det var då främst en digital journalistisk produkt. Samtidigt byggdes en annan verksamhet upp vid sidan om den redaktionella: KIT Story Engine.
Med hjälp av data från bland annat journalistiken byggdes en tjänst upp riktad mot marknadsförare och kommunikatörer, för att hjälpa dem att göra video och annat innehåll för sociala medier.
Förra året delades bolaget upp i två – den redaktionella delen och teknikdelen med Story engine.
"I grundtanken bakom KIT fanns en stark idé om att bygga en egen publiceringsmjukvara, vi upplevde att det saknades för att göra det vi ville göra med KIT. Det var verkligen ett kärnfundament. Däremot var det så klart inte tanken att det här skulle bli två helt separata bolag, det har mer varit en marknadsdriven utveckling", säger Peder Bonnier.
Han är sedan uppdelningen ansvarig för teknikbolaget som hittills hetat KIT Story engine, men som nu byter namn till Storykit. Skälet är att bolaget ska få mer av en egen identitet.
“Resan med KIT var helt avgörande för att vi skulle kunna bygga Story Engine, men nu när vi har blivit ett renodlat mjukvarubolag upplever vi ett behov av en helt egen identitet”, säger han.
Nu tar bolaget också in 17,5 miljoner kronor i externt kapital från en rad namnkunniga investerare.
Bland annat Anna Storåkers, styrelseproffs och tidigare vd för Nordea Sverige, Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner, samt Cloud Capital-chefen Johan Crona.
"Vårt primära fokus var att hitta investerare med väldigt hög kompetens inom just mjukvara i molnet. Jag är otroligt nöjd, det är svårt att hitta bättre SaaS-investerare än så här. Det är ett fantastiskt betyg för både plattformen och företaget”, säger Peder Bonnier.
SaaS står för "software as a service" och är en beskrivning som brukar användas för digitala prenumerationstjänster i molnet, riktade mot företag.
Pengarna ska användas till att "växla upp farten ytterligare" vilket innebär att man kommer fortsätta utveckla plattformen samt stärka säljorganisationen.
Peder Bonnier vill inte uppge vad bolaget omsatte sitt första verksamhetsår. För 2017 omsatte dock KIT innan uppdelningen 44 miljoner kronor och gjorde ett resultat på minus 3 miljoner.
Hittills i år har Storykit anställt fem personer och man planerar att fortsätta nyanställa i samma takt. I dag har bolaget 17 anställda (till skillnad från mediebolaget KIT, som drastiskt minskat på antalet journalister).
Sedan produkten lanserades kommersiellt förra våren har bolaget fått 130 betalande kunder, som Prime, Collector Bank och Stockholms stad.
"Storykit är ett av de snabbast växande svenska SaaS-bolag vi någonsin sett... Vi ser mycket fram emot att arbeta med teamet för att bygga ett bolag i världsklass", säger Johan Crona i en kommentar.
Bland investerarna återfinns även Johan Blomquist, Andreas Källström samt Johannes och Maximilian Hobohm.
Vill du suga ut mer kunskap ur Johan Crona? Missa inte Breakits nya event SaaS summit som vi arrangerar tillsammans med Cloud capital.