Sök ikon

Babyshop stäms av konkurrenten – anklagas för fejkrea

Marcus och Linn Tagesson är grundare av Babyshop. Foto: Pressbild samt urklipp från bolagets sajt.

Ord som "outlet", "sommarrea" och "sale" missbrukas, enligt stämningsansökan.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Kan man lita på reapriserna på internet? Den frågan ställs nu på sin spets i ett krig mellan två av Sveriges största nätbutiker för barnprylar.

Breakit har tidigare berättat om e-handlaren Jollyroom, som läxades upp rejält för sina falska reor på nätet. En domstol slog fast att bolaget skulle sluta – eller tvingas betala 3 miljoner kronor i vite. 

Enligt Konsumentverket har Jollyroom trots domstolsbeslutet fortsatt med sina bluffreor

Historien tog en oväntad vändning då just Jollyroom sedan stämde Lekmer, en av sina konkurrenter, för i stort sett exakt samma bluff.

Nu fortsätter Jollyroom sitt krig mot konkurrenterna. Breakit kan avslöja att de även stämmer Babyshop för liknande reabluffar.

Enligt stämningsansökan är Babyshops marknadsföring av erbjudanden som "outlet", "sommarrea" och "sale" vilseledande. Detta "eftersom försäljningen inte sker under en begränsad tid, och priserna inte heller är väsentligt lägre än Babyshops normala priser för motsvarande produkter".

Babyshop anklagas också för att höja sina ordinarie priser kort innan reorna, för att få det att se ut som att priset har sänkts rejält. 

"Konsumenterna påverkas negativt av Babyshops agerande. För Jollyroom är situationen inte heller kommersiellt hållbar, eftersom Babyshops marknadsföringsåtgärder sätter konkurrensen ur spel", skriver Jollyroom och tillägger: 

"Det är därför av stor vikt att Babyshop förbjuds fortsätta med de åtgärder som Jollyroom lyfter fram".

Jollyroom kräver nu att Patent- och marknadsdomstolen ska tvinga Babyshop att sluta med de påstått fejkade rabatterna, och att bolaget ska tvingas betala minst 1,5 miljoner kronor om de bryter mot ett sådant förbud. 

Som bevisning har Jollyroom lämnat in en tämligen omfattande kartläggning av hur priserna på Babyshops rabatterade varor har förändrats över tid.

Babyshops vd Marcus Tagesson vill inte kommentera stämningsansökan. 

"Vi har inte blivit delgiven någon stämning så kan inte uttala mig om det", säger han.

Vidare tycker Marcus Tagesson att Jollyrooms agerande kan ifrågasättas. 

"Det kan tyckas anmärkningsvärt att Jollyroom, med Egmont som storägare, driver den här typ av affärsmetodik trots att Jollyroom själva fått ett förbud som konsumentverket anser att dom brutit mot".

Men stämmer det att ni höjer priserna precis före en rea för att få rabatten att verka större?

"Vi skulle aldrig använda sådana metoder medvetet, så enkelt är det. Men det finns en stor komplexitet i detta rent allmänt, som ökar med nya tjänster kring prisjämförelse".

Många e-handlare använder programvara som automatiskt anpassar priset på deras produkter efter exempelvis konkurrenternas prissättning. Därmed kan priserna förändras löpande, ibland flera gånger på kort tid.

Babyshop som säljer barnkläder och barnprylar på nätet är en av de dominerande spelarna i sin nisch. Bolaget omsatte över 800 miljoner kronor 2017, enligt sitt senaste offentliga bokslut.

Breakit kunde i veckan berätta att Babyshop fått in 155 miljoner kronor i riskkapital, som ska användas till investeringar i logistik och en "data science-plattform".

Bland investerarna finns bland andra Kinneviks huvudägare Cristina Stenbeck.

Läs mer