Entreprenören Filip Tysanders klockbolag Daniel Wellington har de senaste åren varit en riktig vinstmaskin. 2017 drog bolaget in 2,4 miljarder kronor – och gjorde en vinst på hisnande 900 miljoner kronor. Året dessförinnan landade vinsten på 961 miljoner kronor.
En stor del av framgången brukar förklaras med Daniel Wellingtons arbete med sociala medier. Strategin har byggt på samarbeten med influencers, och datadriven marknadsföring på Facebook och Instagram.
Men nu tycks det ha blivit ett hack i vinstmaskineriet. Enligt Di digital, som tagit del av bolagets årsredovisning, minskade omsättningen under 2018 till 2 miljarder kronor. Det är första gången sedan grundandet 2011 som försäljningen minskar för Daniel Wellington.
Vinsten föll samtidigt rejält, och landade på 516 miljoner kronor.
Med andra ord: Nästan en halvering jämfört med 2017.
Orsaken till den minskade vinsten kan sannolikt härledas till bolagets expansion och satsningar på egna, fysiska butiker.
”Vi har som mål att öppna 300 butiker i hela världen i år för att förverkliga vår globala expansionsstrategi”, har Daniel Wellingtons pr-chef Ola Melin tidigare sagt.
Kostnaderna ökade under året något, från 1,56 miljarder 2017 till 1,64 i fjol, samtidigt som antalet anställda ökat från 191 till 273.
Bolaget beskriver självt 2018 som ett ”mellanår” enligt Di digital. I årsredovisningen skriver Daniel Wellington att lokala dotterbolag i olika länder dit företaget expanderat "inte hunnit kompensera för intäktsbortfallet från avslutade distributörssamarbeten”.
Filip Tysander ensam ägare
Historien bakom succébolaget Daniel Wellington har berättats många gånger. Det var på en resa i Australien som grundaren Filip Tysander ska ha träffat en charmig brittisk gentleman – med smak för att matcha sina vintageklockor med gamla slitna Natoband. Filip Tysander blev så inspirerad av mannen att han skapade en klocklinje i hans namn – Daniel Wellington.
Filip Tysander är ensam ägare av Daniel Wellington.